Al 14-lea pachet de sancțiuni ale UE pentru Rusia vizează energia, finanțele și comerțul
Consiliul European a adoptat luni un al 14-lea pachet de măsuri restrictive economice și individuale împotriva Rusiei, în contextul războiul ilegal, neprovocat şi nejustificat de agresiune împotriva Ucrainei.
Aceste măsuri sunt menite să vizeze sectoare de mare valoare ale economiei ruse, precum energia, finanțele și comerțul, şi să facă tot mai dificilă eludarea sancțiunilor UE, precizează Consiliul European într-un comunicat.
„Sancțiunile noastre au slăbit deja în mod semnificativ economia rusă și l-au împiedicat pe Putin să își ducă la îndeplinire planurile de distrugere a Ucrainei, deși acesta continuă încă agresiunea ilegală care vizează civilii şi infrastructura civilă. Al 14-lea pachet de sancțiuni demonstrează unitatea noastră în sprijinirea Ucrainei şi în încercarea de a limita activitățile criminale ale Rusiei împotriva ucrainenilor, inclusiv eforturile de a eluda măsurile UE”, a spus Josep Borrell, Înalt Reprezentant pentru afaceri externe și politica de securitate.
Pachetul include măsuri restrictive privind alte 116 persoane și entități responsabile de acțiuni care subminează sau amenință integritatea teritorială, suveranitatea și independența Ucrainei, precum și următoarele măsuri sectoriale:
ENERGIA
UE va interzice serviciile de reîncărcare a gazului natural lichefiat (GNL) rusesc pe teritoriul UE în scopul operațiunilor de transbordare către țări terțe. Această măsură vizează atât transferurile de la navă la navă şi de la navă la țărm, cât și operațiunile de reîncărcare şi nu afectează importul, ci doar reexportul către țări terțe prin UE. Comisia Europeană va monitoriza punerea în aplicare şi evoluția acestei decizii şi poate propune măsuri de atenuare, dacă este necesar.
În plus, UE va interzice investițiile noi, precum şi furnizarea de bunuri, tehnologii şi servicii pentru finalizarea proiectelor GNL aflate în construcție, precum Arctic LNG 2 şi Murmansk LNG. Sunt introduse restricții la importul de GNL rusesc prin terminalele UE care nu sunt conectate la sistemul de gaze naturale.
FINANȚELE
Consiliul a decis să interzică utilizarea „Sistemului de transfer de mesaje financiare” (SPFS), un serviciu specializat de mesagerie financiară dezvoltat de Banca Centrală a Rusiei pentru a neutraliza efectul măsurilor restrictive. Entităților din UE care operează în afara Rusiei li se va interzice să se conecteze la SPFS sau la servicii de mesagerie financiară specializate echivalente.
În plus, operatorilor din UE le va fi interzis să efectueze tranzacții cu entități incluse pe o listă specifică utilizând SPFS în afara Rusiei.
De asemenea, Consiliul introduce o interdicție privind tranzacțiile cu instituțiile financiare şi de credit vizate şi cu furnizorii de active criptografice stabiliți în afara UE, atunci când aceste entități facilitează tranzacții care sprijină baza industrială de apărare a Rusiei prin exportul, furnizarea, vânzarea, transferul sau transportul către Rusia de bunuri şi tehnologii cu dublă utilizare, produse sensibile, bunuri de pe câmpul de luptă, arme de foc şi muniții.
FINANȚAREA PARTIDELOR POLITICE ȘI A ALTOR ORGANIZAȚII
Consiliul European a decis că partidele și fundațiile politice, organizațiile neguvernamentale, inclusiv grupurile de reflecție, sau furnizorii de servicii media din UE nu vor mai fi autorizați să accepte finanțare din partea statului rus şi a reprezentanților săi.
În conformitate cu Carta drepturilor fundamentale, măsurile convenite luni nu vor împiedica furnizorii de servicii media şi personalul acestora să desfășoare alte activități în UE, cum ar fi cercetarea şi interviurile.
TRANSPORTURILE
Pentru prima dată, UE a adoptat o măsură care vizează anumite nave care contribuie la războiul Rusiei împotriva Ucrainei, care fac obiectul unei interdicții de acces în port şi al unei interdicții de prestare de servicii. Aceste nave pot fi desemnate din diverse motive, cum ar fi transportul de echipamente militare pentru Rusia, transportul de cereale ucrainene furate şi sprijinirea dezvoltării sectorului energetic al Rusiei, de exemplu prin transportul de componente GNL sau transbordări de GNL. Această măsură vizează, de asemenea, navele-cisternă care fac parte din flota obscură a lui Putin şi care eludează plafoanele impuse de UE şi de Coaliția pentru plafonarea prețurilor, adoptând în același timp practici de transport înșelătoare, în total dispreț față de standardele internaționale. 27 de nave au fost vizate astăzi din aceste motive.
Totodată, Consiliul a decis să extindă interdicția UE privind zborurile. Interdicția de a ateriza, decola sau survola teritoriul UE se va aplica, de asemenea, oricărei aeronave utilizate pentru un zbor neprogramat şi în cazul în care o persoană fizică sau juridică, o entitate sau un organism rus este în măsură să determine în mod eficient locul sau ora decolării sau aterizării pentru a ajunge, de exemplu, la o destinație de vacanță sau la o întâlnire de afaceri. În plus, operatorii trebuie să furnizeze orice informații solicitate de autoritățile naționale competente ale statelor membre cu privire la zborurile neprogramate, inclusiv proprietatea asupra aeronavei şi, eventual, a pasagerilor.
S-a mai decis şi extinderea interdicției privind transportul rutier de mărfuri pe teritoriul UE, inclusiv în tranzit, astfel încât să includă operatorii din UE care sunt deținuți în proporție de 25% sau mai mult de o persoană fizică sau juridică rusă.
CONTROALE ȘI RESTRICȚII LA IMPORT-EXPORT
Consiliul a adăugat 61 de noi entități pe lista celor care sprijină direct complexul militar şi industrial al Rusiei în războiul său de agresiune împotriva Ucrainei. Acestea vor face obiectul unor restricții de export mai stricte privind bunurile şi tehnologiile cu dublă utilizare, precum şi bunurile şi tehnologiile care ar putea contribui la îmbunatățirea tehnologică a sectorului de apărare şi securitate al Rusiei. Unele dintre aceste entități sunt situate în țări terțe (China, Kazahstan, Kârgâzstan, Turcia şi Emiratele Arabe Unite) şi au fost implicate în eludarea restricțiilor comerciale şi angajate în achiziționarea de produse sensibile utilizate, de exemplu, în producția de drone sau în furnizarea de sprijin material pentru operațiunile militare ruse.
În plus, decizia de luni extinde lista produselor restricționate care ar putea contribui la îmbunatățirea tehnologică a sectorului de apărare şi securitate al Rusiei prin adăugarea anumitor mașini-unelte şi a anumitor „vehicule de teren”.
UE a introdus, de asemenea, restricții suplimentare privind exporturile de bunuri care contribuie în special la consolidarea capacităților industriale ale Rusiei (de exemplu, produse chimice, inclusiv minereuri de mangan şi compuși din pământuri rare, materiale plastice, utilaje de excavare, monitoare şi echipamente electrice), precum şi restricții suplimentare privind importul de heliu din Rusia, care este o sursă de venituri semnificative pentru regim.
Liechtenstein este adăugat pe lista țărilor partenere care aplică un set de măsuri restrictive privind importurile de fier şi oțel din Rusia, precum şi un set de măsuri de control al importurilor care sunt substanțial echivalente cu cele ale UE.
PROTECȚIA OPERATORILOR DIN UE
Pachetul include, de asemenea, măsuri care să permită operatorilor din UE să solicite despăgubiri pentru prejudiciile cauzate de companiile rusești ca urmare a punerii în aplicare a sancțiunilor şi a exproprierilor. De asemenea, se creează instrumentul pentru întocmirea unei liste de societăți care fac obiectul unei interdicții de tranzacționare pentru imixtiunea în arbitrajul şi competența instanțelor.
ALTE MĂSURI
Pachetul de luni va impune restricții privind acceptarea cererilor de înregistrare în UE a anumitor drepturi de proprietate intelectuală de către resortisanți şi societăți din Rusia, cu scopul de a compensa acțiunile guvernului şi ale instanțelor ruse care îi privează în mod nelegitim pe titularii de drepturi de proprietate intelectuală din UE de protecția lor în Rusia.
În sfârșit, va fi interzisă achiziționarea, importul, transferul sau exportul de bunuri culturale ucrainene şi de alte bunuri de importanță arheologică, istorică, culturală, științifică rară sau religioasă, în cazul în care există motive întemeiate de a suspecta că bunurile au fost scoase ilegal din Ucraina.