Traversarea frontierei cu programare: Serviciul Vamal lansează un proiect pilot pentru transportatorii de mărfuri

Traversarea frontierei cu programare: Serviciul Vamal lansează un proiect pilot pentru transportatorii de mărfuri
Captură de ecran/Serviciul Vamal

Serviciul Vamal al R. Moldova lansează astăzi, în regim de pilotare, sistemul digital pentru traversare programată a frontierei - BQS (Border Queuing System). Sistemul va fi pilotat în postul vamal de frontieră Costești, transportatorii care vor ieși din țară urmând să rezerve, ziua și ora de traversare a frontierei prin BQS.

Din 30 ianuarie, la postul vamal de frontieră Costești va fi pus în funcțiune sistemul de traversare programată a frontierei pentru transportatorii de mărfuri.

Platformă online BQS este administrată de Serviciul Vamal fiind conectată la infrastructura fizică a Posturilor Vamale de Frontieră (PVFI), ceea ce permite gestionarea automatizată a traficului. BQS va fi disponibilă online pe desktop și în formă de aplicație mobilă prin App Store și Play Store.

Programarea prin BQS se va face în patru pași:

  • Selectează Postul Vamal, ziua și ora;
  • Completează informațiile despre transport;
  • Completează informațiile despre companie și șofer;
  • Confirmă rezervarea.

Ce faci mai departe?

  • În ziua programată, te prezinți la Postul Vamal de Frontieră.
  • Intri în parcarea de așteptare.
  • Sistemul te va invita automat pentru traversarea frontierei.

La posturile vamale situate pe frontiera moldo-română lunar sunt perfectate pe sensul de ieșire spre UE, în mediu 30.000 camioane. Istoric, transportatorii petrec o parte semnificativă (40%-90%) din timpul de tranzit la frontieră, în special la punctele de trecere moldo-române.

Pe lângă timpii de așteptare prelungiți, șoferii de camioane se confruntă cu provocări în respectarea legislației naționale și internaționale privind timpul de lucru și de odihnă, condiții sanitare și ecologice precare, deficiențe în siguranța traficului rutier și preocupări legate de siguranța personală și a bunurilor.

Urmăriți-ne și pe canalul nostru de TELEGRAM

Sistemul BQS rezolvă o parte a acestor probleme oferind o platformă ușor accesibilă, unde transportatorii pot stabili în prealabil timpul preferat pentru traversarea prin postul vamal. Prin acest serviciu Serviciul Vamal își dorește să transforme traversarea camioanelor cu mărfuri prin posturile vamale de frontieră într-un proces digital, rapid și comod.

Platformă online BQS este administrată de Serviciul Vamal fiind conectată la infrastructura fizică a Posturilor Vamale de Frontieră (PVFI), ceea ce permite gestionarea automatizată a traficului. Platforma a fost dezvoltată cu susținerea USAID Moldova prin intermediul Programului Reforme Instituționale și Structurale în Moldova (MISRA).

BQS va fi disponibilă online pe desktop și în formă de aplicație mobilă prin App Store și Play Store. Infrastructura fizică a sistemului informatic va include echipamente electronice în PVFI-uri (monitoare informative, bariere automatizate, echipamente de citire plăcilor de înmatriculare etc.).

Acestea sunt sincronizate cu platforma online și permit automatizarea gestionării fluxului de camioane. BQS va contribui la diminuarea aglomerației de trafic la PVFI-uri și va permite transportatorilor să își aloce eficient resursele prin planificarea transporturilor în coordonare cu autoritățile de frontieră.