
Până la sfârșit de septembrie, angajații de la Calea Ferată urmează să primească salariale pentru luna mai
Salariile restante ale celor circa 4.000 de angajați de la Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM) au fost reduse de la opt la patru luni. În prezent, feroviarii primesc salariile pentru aprilie, iar până la sfârșit de septembrie urmează să primească lefurile pentru luna mai.
Reprezentanții de la CFM susțin că, în ultimele luni, întreprinderea de stat a obținut încasări operaționale consistente – veniturile lunare au depășit pragul de 60 de milioane lei, ce a permis redirecționarea imediată a resurselor către achitarea obligațiunilor financiar.
„În lunile iulie și august 2025 restanțele la salarii au scăzut de la 7-8 luni la 4 luni. În august angajaților le-au fost achitate 2 salarii, iar cele cinci cele mai mari filiale au primit chiar trei salarii într-o singură lună, suma totală transferată fiind de 129 milioane lei. Continuă achitarea plăților salariale pentru luna aprilie, iar până la finalul lunii septembrie 2025 urmează a fi achitate restanțele salariale și pentru luna mai 2025”, anunță CFM într-un comunicat.
În prezent, la CFM activează 3.700 de persoane, după ce conducerea interimară a întreprinderii de stat a redus funcțiile auxiliare și a reziliat contractele de muncă cu persoanele care au atins vârsta de pensionare.
Conducerea CFM susține că această reorganizare instituțională a permis scăderea fondului de salarizare de la 43 la 35 milioane lei lunar.
„Veniturile obținute au facilitat, totodată, restructurarea și reducerea datoriilor istorice la plățile obligatorii către bugetul de stat și la serviciile comunale. În paralel, CFM a transferat 334 milioane lei către furnizorii strategici, inclusiv pentru combustibil restanța fiind redusă de la 7-8 milioane lei la 1 milion lei”, mai precizează conducerea întreprinderii.
Se estimează venituri suplimentare de circa 10 milioane lei lunar odată cu reluarea transportului de mărfuri pe tronsonul feroviar Văleni - Giurgiulești, ce urmează a fi redeschis în curând, mai spun responsabilii de la CFM.
CFM se confruntă cu probleme financiare de câțiva ani. În 2020 și 2021, compania a fost la un prag de faliment.
Situația a început să se agraveze după luna august 2022, când tranzitul feroviar din Ucraina a scăzut drastic, odată cu redeschiderea portului Odesa. Schimbarea a dus la diminuarea veniturilor întreprinderii și, implicit, la întârzieri tot mai mari la plata salariilor angajaților.
Din primăvara anului 2025, funcția de șef interimar al CFM este ocupată de Serghei Cotelinic. Cotelinic este autorul „măsurii nepopulare” în urma căreia circa 1.000 de angajați ai CFM, care au atins vârsta de pensionare, au fost eliberați din funcție pentru a optimiza activitate întreprinderii de stat. Pe 5 septembrie, acesta a fost declarat câștigător al concursului pentru funcția de director general al Căii Ferate din Moldova.