Lucrările la linia de cale ferată care unește orașele Iași și Ungheni vor începe vara viitoare. Precizările MIDR

Lucrările la linia de cale ferată care unește orașele Iași și Ungheni vor începe vara viitoare. Precizările MIDR
Sursa foto: Calea Ferată din Moldova

Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) anunță că, în iunie anul viitor, vor începe lucrările de reparație pe linia de cale ferată care unește orașele Iași și Ungheni. Potrivit reprezentanților MIDR, o porțiune de cale ferată va fi complet electrificată, pe segmentul Ungheni–Iași, inclusiv va fi modernizat podul feroviar peste Prut. Oficialii estimeză că lucrările ar putea fi încheiate în 2028.

Proiectul a fost depus în luna ianuarie de Ministerul Infrastructuri și a fost ales pentru finanțare dintr-un total de 258 de proiecte, fiind inclus printre cele 94 care vor primi granturi europene în valoare totală de peste 2,8 miliarde de euro.

Segmentul feroviar între Iași și Ungheni va fi complet reabilitat, prin înlocuirea suprastructurii feroviare (balast, traverse, șine, sisteme de fixare), reabilitarea terasamentelor afectate de eroziune și instalarea infrastructurii pentru electrificare.

Valoarea totală a proiectului ajunge  la 33,8 milioane de euro. Din aceste fonduri, circa 7,2 milioane de euro vor fi investiți pe partea moldovenească, în lucrări precum modernizarea podului Eiffel, instalarea sistemului de electrificare și reabilitarea infrastructurii existente. Finanțarea va fi asigurată în proporții egale: 50% din bugetul de stat și 50% dintr-un grant european.

Potrivit oficialilor, modernizarea va duce la creșterea vitezei trenurilor până la 140 km/h pentru pasageri și 80 km/h pentru marfă; reducerea timpului de călătorie și a costurilor; sporirea fiabilității transportului transfrontalier, precum și la reducerea emisiilor de carbon, printr-o alternativă ecologică la transportul rutier.

Urmăriți-ne și pe canalul nostru de Telegram

Proiectul este parte a rețelei europene TEN-T Core și este integrat în coridorul Marea Baltică – Marea Neagră – Marea Egee. Prin această investiție, Republica Moldova contribuie la obiectivele Pactului verde european și la consolidarea Culoarelor de solidaritate UE–Ucraina, prin creșterea capacității de transport transfrontalier.

Totodată, pe partea moldovenească, proiectul este corelat cu inițiativa MIDR de a dezvolta, cu sprijinul JASPERS, un studiu preliminar de prefezabilitate pentru extinderea unei linii de cale ferată cu ecartament european între Ungheni și Chișinău, parte a viitorului coridor feroviar Iași-Chișinău-Odessa.

Acordurile de finanțare vor fi semnate în luna octombrie 2025, iar lucrările vor începe în iunie 2026 și se vor finaliza în iunie 2028.