Feroviarii protestează în centrul capitalei: Cer achitarea restanțelor salariale și condiții mai bune de muncă

Angajații de la Calea Ferată din Moldova (CFM) protestează în centrul capitalei. Feroviarii cer achitarea restanțelor salariale și îmbunătățirea condițiilor de muncă.
În fața protestatarilor a ieșit ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, care a vorbit despre investiții și dezvoltarea Căilor Ferate. Angajații de la CFM au scandat „Зарплату!”
Noul șef de la CFM, prezent și el la manifestație, a îndemnat angajații „să aibă răbdare”. În următoarele două luni, autoritățile își propun să achite trei salarii, a declarat Sergiu Cotelnic
Potrivit sindicatelor, datoriile salariale pentru cei aproape 5.000 de angajați ai Căii Ferate din Moldova depășesc 191 de milioane de lei. Trenurile întâmpină dificultăți tot mai mari din cauza lipsei de motorină și a problemelor logistice, iar lipsa de finanțare amenință întregul sistem feroviar.
Urmăriți-ne și pe canalul nostru de Telegram
Revendicările Federației, care urmează a fi reiterate la data de 14 martie, sunt următoarele:
- respectarea legislației în vigoare de către autoritățile statului, inclusiv în ceea ce privește salariații Î.S. „Calea Ferată din Moldova”;
- implicarea Guvernului pentru achitarea urgentă a restanțelor salariale, precum și compensarea pierderilor cauzate de întârzierile salariale, conform legislației;
- majorarea salariului minim în cadrul întreprinderii la 5.500 lei;
- în cazul în care nu vor fi întreprinse măsuri urgente și esențiale întru salvarea și reabilitarea transportului feroviar, majoritatea salariaților de la CFM vor fi nevoiți să recurgă la suspendarea contractului individual de muncă, conform prevederilor art. 78, alin. (1), lit. d1) din Codul muncii al Republicii Moldova nr. 154/2003.
Calea Ferata din Moldova se confruntă cu probleme financiare de câțiva ani. În 2020 şi 2021, compania a fost la un prag de faliment, iar angajații nu și-au primit salariile chiar și jumătate de an.
Situația la CFM a început să se agraveze după luna august 2022, când tranzitul feroviar din Ucraina a scăzut drastic, odată cu redeschiderea portului Odesa. Schimbarea a dus la diminuarea veniturilor întreprinderii și, implicit, la întârzieri tot mai mari la plata salariilor angajaților.
Ultimul protest al feroviarilor a avut loc pe 28 februarie, în diferite localități din țară.