Tren de marfă de 3.000 de tone, testat în premieră pe o rută din sudul Republicii Moldova
Un tren de marfă cu greutatea de 3.000 de tone a circulat, în premieră, pe rețeaua feroviară din Republica Moldova, în cadrul unei curse de test realizate de Calea Ferată din Moldova.
Testul a avut loc pe 24 decembrie 2025, pe ruta Basarabeasca - Iargara - Prut 2 - Cahul, și a vizat evaluarea capacității infrastructurii feroviare de a susține transportul unor volume mari de marfă. Pentru realizarea cursei, au fost efectuate lucrări pregătitoare importante, inclusiv reabilitarea rampelor de primire a mărfurilor și readucerea în exploatare a unui segment de cale ferată neutilizat de peste cinci ani.
Trenul a circulat cu două locomotive pe tronsonul Basarabeasca-Iargara, iar ulterior cu o singură locomotivă, fiind operat de mecanici cu experiență. În cadrul testării au fost aplicate, pentru prima dată, tehnologii moderne precum monitorizarea video a transportului și transmiterea electronică a documentelor.



Foto: CFM
Totodată, la stația Cahul a fost restabilită rampa de încărcare-descărcare, unde au fost efectuate lucrări complete după o pauză de aproape zece ani. Potrivit CFM, un tren de asemenea capacitate poate înlocui până la 100 de camioane, reducând presiunea asupra infrastructurii rutiere și impactul asupra mediului.
Rezultatele cursei confirmă posibilitatea transportării pe acest segment a încărcăturilor de până la 3.000 de tone și deschid noi perspective pentru dezvoltarea logisticii feroviare și pentru transportul de marfă către și din portul Giurgiulești.

Amintim că anterior Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a confirmat că procesul de reorganizare a întreprinderii de stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM) este în curs de desfășurare, având ca scop eficientizarea sectorului feroviar.
Din anul 2026, gestiunea infrastructurii va fi separată de serviciile de transport de marfă. Vor fi create două entități distincte - „CFM Infrastructură”, responsabilă de întreținerea și modernizarea rețelei feroviare, și „CFM Marfă”, care se va concentra pe operațiunile de transport comercial. Această restructurare urmărește transparentizarea cheltuielilor și atragerea investițiilor, separând costurile de întreținere a liniilor de cele de operare a trenurilor.
Vrei știrile pe scurt și rapid? Suntem și pe Telegram
