Transportatorii amenință cu proteste. APOTA denunță „probleme profunde” și solicită implicarea lui Recean

Transportatorii amenință cu proteste. APOTA denunță „probleme profunde” și solicită implicarea lui Recean
Sursa foto: Iulia Mihailova / Europa Liberă

Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a transmis o scrisoare deschisă către prim-ministrul Dorin Recean, prin intermediul căreia îi solicită implicarea în rezolvarea „problemelor profunde”, care pun în pericol funcționarea ramurii transporturilor. Potrivit APOTA, transportatorii vor fi nevoiți să recurgă la proteste, dacă problemele invocate nu vor fi rezolvate.

În scrisoarea adresată premierului pe data de 10 martie, reprezentanții APOTA susțin că ramura transporturilor continuă să fie distrusă din cauza problemelor generate de lipsa metodologiei privind tarifele, sistemul e-gps, tahografe și limitatoare de viteză.

APOTA menționează că metodologia privind tarifele pentru serviciile de transport regulat rutier trebuia să fie aplicată începând cu 1 iunie 2024, însă până în prezent nu este aprobată, iar acest lucru are consecințe grave asupra ramurii.

„Multe rute regulate sunt abandonate de către transportatori, iar multe localități deja au rămas fără nici un serviciu regulat funcțional. De câțiva ani în ramură nu se efectuează investiții, unitățile de transport sunt exploatate până la epuizarea completă a posibilității de exploatare, după care rutele se închid, iar transportatorul abandonează activitatea”, precizează Asociația în scrisoarea adresată premierului.

Urmăriți-ne și pe canalul nostru de Telegram

O altă problemă invocată de APOTA sunt obligațiile legale referitoare la instalarea sistemelor e-gps, tahografelor și limitatoarelor de viteză. Potrivit reprezentanților APOTA, conținutul acestor obligații contravine legislației UE și chiar au potențialul de a încălca drepturile fundamentale.

„Printr-un proiect de lege elaborat recent de Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării (...) s-a propus amânarea implementării acestor obligațiuni pentru doi ani, perioadă în care prevederile Codului Transporturilor Rutiere ce reglementează aceste subiecte trebuie aduse în concordanță cu legislația UE. Elaborarea acestui proiect de lege a fost boicotată de către Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR). Prin avizul din 03.03.2025, MIDR încearcă să excludă prevederile din proiect referitoare la sistemul e-gps, tahografe și limitatoare de viteză și să păstreze niște norme aberante, care vor dăuna ramurii și care au la fundament intenții corupționale”, transmite APOTA.

În acest context, transportatorii cer implicarea premierului Dorin Recean pentru soluționarea problemelor care pun în pericol funcționarea ramurii transporturilor.

Ultimul protest major al transportatorilor a fost organizat în februarie 2024. Atunci Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a organizat o grevă de trei zile, împotriva modificărilor din decembrie 2023 a Codului transporturilor.

Transportatorii au intrat în grevă. Mai multe rute regulate raionale și interraionale, sistate
Transportatorii au intrat în grevă pentru trei zile, așa cum a anunțat anterior Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA). Aceștia protestează împotriva modificărilor Codului transporturilor, adoptate în decembrie 2023. Potrivit presei din Căușeni, la data de 27 februarie în jur…