luni, 24 noiembrie, 2025
  • USD
  • EUR
Statistică: Transportul feroviar, în colaps: moldovenii aleg zborurile
Sursa foto: Getty Images

Statistică: Transportul feroviar, în colaps: moldovenii aleg zborurile

Călătoriile cu avionul au devenit de departe cea mai populară opțiune pentru moldoveni, în timp ce transportul feroviar continuă să se prăbușească. Biroul Național de Statistică a publicat astăzi, 24 noiembrie 2025, datele provizorii privind transportul de pasageri și mărfuri pentru primele nouă luni ale anului, iar diferențele sunt uriașe.

Potrivit BNS, în perioada ianuarie–septembrie 2025, prin toate tipurile de transport public au fost înregistrate 245,5 milioane de călătorii, ceea ce reprezintă o creștere de 6,9% față de anul trecut.

Transportul aerian domină creșterile din acest an. 1,61 milioane de pasageri au zburat de pe Aeroportul Internațional Chișinău sau cu companiile aeriene ce operează în țară – o majorare spectaculoasă de 39,4% față de 2024.

Troleibuzele rămân lider absolut

Transportul electric continuă să fie coloana vertebrală a mobilității urbane. Troleibuzele din Chișinău și Bălți au transportat 160,1 milioane de pasageri (+8,3%), ceea ce reprezintă 65% din totalul călătoriilor din transportul public.

Autobuzele și microbuzele – creștere moderată

Transportul rutier cu autobuze și microbuze a înregistrat 83,5 milioane de pasageri (+4,2%). 90% dintre aceștia au circulat în trafic urban și suburban, iar Chișinăul concentrează 76% din totalul călătoriilor rutiere de acest tip.

Trenul – la un pas de dispariție

Sectorul feroviar continuă declinul abrupt. În primele nouă luni, trenurile au transportat doar 232 700 de pasageri, cu 49,2% mai puțin decât anul trecut.

Asta înseamnă mai puțin de 800 de pasageri pe zi la nivel național – un minim istoric.

Parcursul pasagerilor a scăzut cu 34,9%.

Transportul fluvial rămâne la nivel simbolic, cu o scădere ușoară de 0,9%.

Transportul de mărfuri – stagnare

Companiile de transport feroviar, rutier, fluvial și aerian au raportat 14,34 milioane tone de mărfuri, o creștere modestă de 0,8%.

Parcursul mărfurilor a scăzut însă cu 3,9%.

Transportul rutier domină detașat: 12,3 milioane tone, sau 85,8% din total, majoritatea în trafic național.

Transportul fluvial a avut cea mai mare creștere procentuală (+13,1%), dar volumele rămân foarte mici.