sâmbătă, 08 noiembrie, 2025
  • USD
  • EUR
R. Moldova și România au primit Acordurile de grant pentru modernizarea liniei de cale ferată Iași - Ungheni
Sursa: Getty Images

R. Moldova și România au primit Acordurile de grant pentru modernizarea liniei de cale ferată Iași - Ungheni

R. Moldova și România beneficiază de granturi europene în valoare de aproximativ 34 de milioane de euro pentru modernizarea și electrificarea liniei de cale ferată Iași–Ungheni. Acordurile de grant au fost înmânate de reprezentanții Comisiei Europene în cadrul Comitetului Director de Coordonare privind conectivitatea transfrontalieră R. Moldova – România – Ucraina – UE, desfășurat în orașul ucrainean Ujgorod.

Proiectul vizează reabilitarea unui tronson de circa 25 km, inclusiv podul peste râul Prut, modernizarea infrastructurii existente și instalarea unui sistem de electrificare conform standardelor europene.

Valoarea totală a lucrărilor este estimată la 68 de milioane de euro, jumătate din sumă fiind asigurată de Uniunea Europeană prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF).

Lucrările sunt programate să înceapă în iunie 2026 și să fie finalizate până în iunie 2028. Din suma totală, partea R. Moldova se ridică la aproximativ 7 milioane de euro, bani care vor acoperi reabilitarea tronsonului moldovenesc și instalarea sistemului de electrificare.

Discuțiile privind modernizarea liniei ferate Iași–Ungheni au început încă din 2018–2019, când autoritățile de la Chișinău și București au identificat necesitatea unei conexiuni feroviare moderne și eficiente între cele două țări.

În 2020–2021 au fost organizate mai multe întâlniri tehnice și consultări cu reprezentanții Comisiei Europene, iar în 2022 a fost aprobat cadrul tehnic și financiar al proiectului, pregătindu-se dosarul pentru finanțare europeană.

Autoritățile subliniază că electrificarea liniei Iași–Ungheni reprezintă un pas important pentru integrarea infrastructurii feroviare moldovenești în rețeaua europeană, creșterea mobilității și facilitarea transportului de pasageri și marfă între cele două țări. În plus, proiectul va reduce timpul de călătorie, va crește siguranța călătorilor și va contribui la reducerea poluării prin folosirea trenurilor electrice.

Comisia Europeană a mai precizat că acest proiect face parte dintr-un pachet mai amplu de investiții pentru conectivitate transfrontalieră în Europa de Est, care include și alte proiecte în România și Ucraina, menite să modernizeze infrastructura de transport și să creeze coridoare eficiente pentru pasageri și marfă.