„Muncitorii nu mai au ce mânca”. Feroviarii amenință cu proteste începând cu luna februarie

Începând cu luna februarie, Federația Sindicală a Feroviarilor din R. Moldova (FSF) ar urma să organizeze manifestații și greve în fața Parlamentului, Guvernului, Președinției, precum și în toate cele opt noduri feroviare din țară. Potrivit Confederației Naționale a Sindicatelor, feroviarii vor cere în acest mod soluționarea imediată a problemei restanțelor salariale, care în 2024 au ajuns la peste 190 de milioane de lei.
„Muncitorii nu mai au ce mânca, nu au cu ce achita facturile, îmbrăca și încălța copiii. Nu mai au cu ce să trimită copiii la școală, la studii. Dacă până la finele lunii ianuarie nu vor fi identificate soluții concrete pentru plata restanțelor la salarii, începând cu luna viitoare vom organiza acțiuni de protest în toată țara. Nu ne vom opri până nu vom fi auziți de autoritățile acestui stat”, a declarat președintele Federației Sindicale a Feroviarilor, Ion Zaporjan.
Potrivit liderului sindical, neachitarea la timp a lefurilor nu este unica problemă cu care se confruntă feroviarii, activitatea Căii Ferate din Moldova (CFM) fiind periclitată inclusiv de conturile blocate de mai bine de două luni, lipsa de motorină și cele mai necesare pentru funcționarea corespunzătoare a întreprinderii.
Urmăriți-ne și pe canalul nostru de Telegram
Ion Zaporojan a precizat că despre organizarea protestelor s-a discutat la ședința Consiliului FSF din 26 decembrie 2024. Problemele feroviarilor au fost comunicate și deputatului Radu Marian, care este președintele Comisiei parlamentare economie, buget și finanțe. Cel din urmă a dat asigurări că în timpul apropiat vor fi identificate soluții la revendicările feroviarilor.
De menționat că întreprinderea de stat se confruntă cu probleme financiare de câțiva ani. În 2020 şi 2021, compania a fost la un prag de faliment, iar angajații nu și-au primit salariile chiar și jumătate de an.
Situația la CFM a început să se agraveze după luna august 2022, când tranzitul feroviar din Ucraina a scăzut drastic, odată cu redeschiderea portului Odesa. Schimbarea a dus la diminuarea veniturilor întreprinderii și, implicit, la întârzieri tot mai mari la plata salariilor angajaților. Aceștia au ieșit la zeci de proteste, ultimele fiind organizate în februarie 2024.