Ministrul Educației: Universitățile din țară pot miza pe admiterea a maximum 14 mii de studenți în anul I

Ministrul Educației: Universitățile din țară pot miza pe admiterea a maximum 14 mii de studenți în anul I
Imagine simbol. Sursa foto: Universitatea de Stat din Moldova

În ultimii zece ani, numărul studenților în universitățile din țară s-a redus aproape în jumătate: de la 78 de mii de studenți la licență, la 42 de mii. Deși numărul tinerilor s-a stabilizat în ultimii cinci ani, sistemul educațional nu poate genera astăzi mai mult de 43 de mii de studenți. Concomitent, scade și numărul înmatriculărilor în anul I. De exemplu, în 2020 au fost înmatriculați 14 mii de studenți - cifra maximă pe care pot miza universitățile și în anii următori, estimează ministrul educației, Dan Perciun, citat de IPN.

În cadrul unei întâlniri cu rectorii universităților din țară, Dan Perciun a remarcat că în fiecare an sunt în jur de 12 mii de absolvenți de clasa a 12-a, dintre care 92% susțin examenul de Bacalaureat. Cu toate eforturile depuse, cel mult 10.000 de absolvenți de licee rămân în R. Moldova. De asemenea, din 6.000 de absolvenți ai colegiilor din țară, 70% își continuă studiile la universitate.

Potrivit ministrului Educației, rata de absolvire a instituțiilor de învățământ superior este îngrijorătoare. După suprapunerea datelor privind înmatricularea și absolvirea studiilor de licență, se observă că din numărul total al studenților admiși în 2014 – 82% au absolvit, însă din cei înmatriculați în perioada 2019-2020 - doar 50% au absolvit.

Urmăriți-ne și pe canalul nostru de TELEGRAM

Totodată, pentru prima dată a fost calculată rata de angajare a absolvenților studiilor de licență. Astfel, timp de trei ani, în perioada 2020-2023, s-a fixat o rată medie de angajare de 42%. În România, această rată constituie în jur de 70%, iar în ansamblu în UE – 86%.

Dan Perciun a precizat că se atestă o problemă structurală de organizare a sistemului de învățământ. Chiar dacă se investește mult în învățământul general, investițiile în sistemul universitar nu se compară cu cele la nivel european și asta creează discrepanțe în raport cu oferta de pe piața UE.

Respectiv, pe viitor ar trebui fixat obiectivul creșterii ponderii finanțării pentru învățământul superior, spune ministrul. Accentul va fi pus pe calitatea și completivitatea studiilor, pe creșterea veniturilor proprii ale universităților, dar și pe internaționalizare și cercetare.