Ministerul Muncii lansează un program de granturi mici în domeniul îmbătrânirii active

Ministerul Muncii și Protecției Sociale lansează programul de granturi mici în domeniul îmbătrânirii active, ediția 2025, care este dedicat susținerii şi promovării îmbătrânirii active. La concurs pot participa organizațiile necomerciale din R. Moldova, care implementează proiecte și inițiative cu impact asupra promovării politicii din domeniul îmbătrânirii active la nivel național, cât și regional. Dosarele pot fi depuse până pe data de 31 martie 2025, ora 17:00.
Cine poate aplica?
Sunt încurajate să depună proiecte organizațiile necomerciale din R. Moldova, care dispun de cofinanțare, acorduri de parteneriat cu autoritățile publice locale, instituții, donatori locali și internaționali și pot justifica o contribuție proprie de cel puțin 10% din valoarea totală a proiectului.
Prioritățile Programului de granturi pentru anul 2025
Programul de granturi mici se acordă pentru diverse proiecte, care au ca scop promovarea participării vârstnicilor și a îmbătrânirii active, în conformitate cu obiectivele Programului privind îmbătrânirea activă și sănătoasă pentru anii 2023-2027.
În cadrul Programului Granturi mici în domeniul îmbătrâniri active, pentru anul 2025 vor fi susținute proiectele care vor contribui la promovarea îmbătrânirii active în baza priorităților:
- elaborarea și aprobarea, în comun cu autoritățile administrației publice locale, a strategilor de integrare a perspectivei îmbătrânirii;
- crearea organizațiilor de ajutor reciproc al vârstnicilor;
- implicarea vârstnicilor în activități de voluntariat, dialog intergenerațional (în special prin intermediul Centrelor de tineret), programe de sport și de cultură prietenoase pentru vârstnici;
- programe comunitare de mobilizare și împuternicire a vârstnicilor la nivel local;
- crearea serviciilor pentru îmbătrânire activă şi sănătoasă;
- inițiative privind crearea localităților cu infrastructură prietenoasă vârstei;
- instruirea și ghidarea vârstnicilor în utilizarea tehnologiilor informaționale și comunicațiilor;
- crearea Universității de vârsta a treia.
Criterii de selectare
Toate proiectele care au îndeplinit criteriile de solicitare a finanțării, vor fi evaluate de către Comisia de examinare a proiectelor din cadrul Programului de Granturi mici, iar în urma obținerii unui aviz pozitiv din partea Comisiei, Ministerul Muncii și Protecției Sociale va încheia un contract de finanțare cu aplicantul.
Proiectele depuse vor fi supuse examinării, dacă rezultatul activităților propuse se încadrează în prioritățile menționate mai sus.
La selectarea proiectelor vor fi aplicate următoarelor criterii:
- importanța – în contextul realizării priorităților stabilite pentru domeniul de dezvoltare relevant, anunțat în condițiile de desfășurare a concursului;
- calitatea și relevanța – descrierea problemei și măsurile de soluționare a acesteia, gradul de corelare dintre scop, obiective, activități și rezultatele așteptate;
- calitatea întocmirii bugetului (buget întocmit realist, corect în conformitate cu liniile de buget și articolele de cheltuieli, în baza clasificației bugetare care reflectă toate activitățile planificate, inclusiv cu justificarea cheltuielilor);
- mecanismul propus de monitorizare, evaluare și prezentare a rezultatelor proiectului;
- vizibilitatea proiectului și metodele de promovare;
- sustenabilitatea proiectului și măsurile de gestionare a riscurilor interne/externe;
- experiența organizației și a echipei privind realizarea acțiunilor propuse;
- experiența privind colaborarea, parteneriatul cu autoritățile publice și organizațiile necomerciale din țară și din străinătate, după caz;
- capacitatea financiară a organizațiilor necomerciale de a atrage resurse, altele decât cele oferite de autoritatea finanțatoare, inclusiv de la alți cofinanțatori.
Valoarea grantului oferit
Pentru finanțarea proiectelor aprobate de către membrii Comisiei de examinare, din bugetul de stat pentru anul 2025 a fost alocată suma totală de 1 milion lei. Proiectele înaintate spre finanțare vor avea o durată maximă de implementare de 6 luni.
Procesul de aplicare
Dosarul complet poate fi depus în format electronic (PDF și Word/Excel) la adresa de e-mail: irina.rotari@social.gov.md până pe data de 31 martie 2025, ora 17.00.
Dosarul prezentat trebuie conțină următoarele acte (fiecare act va fi denumit):
- Formularul de solicitare a finanțării, conform anexei nr. 1;
- Bugetul detaliat al programului/proiectului, conform anexei nr. 2;
- CV-ul organizației;
- CV-ul coordonatorului de proiect;
- Declarația privind neadmiterea conflictelor de interese, conform anexei nr. 3;
- Dovada existenței contribuției proprii din partea beneficiarului de cel puțin 10% din valoarea totală a proiectului;
- Statutul și certificatul de înregistrare fiscal și actele adiționale după caz;
- Dovada existenței surselor de finanțare oferite de terți, după caz;
- Scrisori de intenție din partea terților;
- Dovada colaborării sau parteneriatul cu alte autorități publice, organizații guvernamentale și necomerciale;
- Alte documente considerate relevante.
Regulamentul Programului de granturi mici în domeniul îmbătrânirii active
Mai multe detalii pot fi solicitate la numerele de telefon: 022 804 431/022 804 429 sau la adresa de e-mail: irina.rotari@social.gov.md.