Europa prinde viteză: Comisia Europeană lansează planul pentru trenurile ultrarapide până în 2040
Comisia Europeană a prezentat un plan ambițios de dezvoltare a rețelei feroviare de mare viteză în Uniunea Europeană, care promite să transforme complet modul în care europenii călătoresc. Până în anul 2040, trenurile ar urma să lege marile capitale ale continentului de două ori mai rapid decât în prezent, oferind o alternativă ecologică și confortabilă la transportul aerian și rutier.
Planul, intitulat „Connecting Europe through High-Speed Rail”, face parte din rețeaua TEN-T (Rețeaua Transeuropeană de Transport) și include o strategie coordonată pentru extinderea și modernizarea liniilor feroviare.
„Trenurile de mare viteză nu sunt doar despre confort sau economie de timp — ele reprezintă o Europă mai conectată, mai verde și mai competitivă”, a declarat Apostolos Tzitzikostas, comisar european pentru transport și turism, în cadrul prezentării oficiale de la Bruxelles, scrie The Guardian.
Câteva dintre rutele care se vor schimba radical:
• Copenhaga – Berlin: 4 ore (în loc de 7) ore
• Sofia – Atena: 6 ore (în loc de aproape 14 ore)
• Paris – Roma: 8 ore și 45 de minute (în loc de 11 ore)
• Viena – Ljubljana: 4 ore și 30 de minute (în loc de 6 ore)
Comisia Europeană susține că noua rețea de transport va aduce beneficii duble: va crește mobilitatea între statele membre și va reduce emisiile de carbon, sprijinind obiectivele climatice ale UE.
Planul prevede și relansarea trenurilor de noapte, investiții majore în infrastructură, interoperabilitatea sistemelor feroviare naționale și simplificarea rezervărilor pentru călătoriile transfrontaliere.
Totuși, experții atrag atenția că finanțarea și cooperarea între statele membre vor fi provocări majore, costurile fiind estimate la zeci de miliarde de euro.
Jon Worth, analist independent în domeniul transportului feroviar european, a comentat planul Comisiei Europene pe blogul său, afirmând că documentul este mai degrabă o viziune politică decât un plan concret de investiții.
„Pot să spun ce cale ferată va fi construită sau ce tren va fi cumpărat în urma acestui document, care altfel nu s-ar fi făcut? Nu, nu pot. Pentru că, în esență, nu este cu adevărat un plan — ci mai degrabă o dorință ambițioasă, un «așa ne-ar plăcea să vedem lucrurile»”, a scris Jon Worth.
În același timp, Alberto Mazzola, director executiv al Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER), a salutat inițiativa, subliniind că transportul feroviar de mare viteză este esențial pentru reducerea dependenței de petrol și decarbonizarea economiei europene.
„Trenurile de mare viteză sunt cheia pentru servicii de transport de calitate, confortabile și durabile”, a declarat Mazzola, potrivit revistei Global Railway Review.
Dacă proiectul va fi implementat conform calendarului, Europa ar putea intra într-o nouă eră a mobilității — una în care trenurile ultrarapide vor lega orașele continentului mai eficient, mai curat și mai sustenabil ca niciodată.