Doar șapte din cele 31 de filiale ale CFM și-au primit salariile pentru august. Feroviarii nu renunță la proteste

Doar șapte din cele 31 de filiale ale Căii Ferate din Moldova (CFM) și-au primit lefurile pentru luna august, iar datoriile salariale acumulate se ridică la 191 de milioane de lei. Președintele Federației Sindicale a Feroviarilor, Ion Zaporojan, a anunțat acest lucru marți, 18 februarie, la emisiunea „Spațiul Public” de la Radio Moldova, reiterând că feroviarii vor ieși din nou la protest pe 28 februarie, dacă nu le vor fi îndeplinite revendicările.
„O să discutăm. O să vedem. Dacă Guvernul și Parlamentul nu se implică, vom face tot posibilul ca să-i trezim, pentru că deja sunt zece ani, dar în ultimii patru era posibil de făcut ceva ca la CFM să nu aibă loc astfel de situații. La ziua de astăzi, datoriile CFM față de furnizor se ridică la peste 1,2 miliarde de lei. Pentru motorină - 22 de milioane, pentru salarii - 191 de milioane, pentru Moldova Gaz - 25 de milioane, pentru Termoelectrica -19 milioane și multe multe altele”, a menționat Ion Zaporojan.
Urmăriți-ne și pe canalul nostru de Telegram
Potrivit Radio Moldova, autoritățile nu pot stabili o dată exactă până la care ar putea fi achitate toate restanțele salariale ale feroviarilor, dar susțin că procesul a început și că în prezent sunt în proces de achitare lefurile pentru luna august 2024. Totodată, acestea exclud posibilitatea unui faliment al CFM.
„Încercăm să valorificăm toate activele care nu sunt utilizate în activitatea operațională, vorbim despre imobile, vorbim despre locomotive vechi, care sunt scoase din uz, și aici discutăm despre valorificarea lor, pentru ca imediat să aducem surse de venit, să fie acoperite, acele cheltuieli și datorii salariale. Ele se plătesc etapizat, acum se achită pentru luna august, și spuneam, prioritatea noastră este plata salariilor. Întreprinderea de stat Calea Ferată trebuie să se transforme într-o întreprindere sustenabilă”, a menționat secretarul de stat de la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Mircea Păscăluță, în cadrul aceleiași emisiuni.

Ultimul protest al angajaților de la CFM a avut loc pe 14 februarie curent. În capitală, manifestația a început în fața Guvernului, după care feroviarii au mers la Parlament și Președinție. Participanții au cerut achitarea urgentă a restanțelor salariale.
Ion Zaporojan declarase atunci pentru Radio Europa Liberă că un nou protest ar urma să fie organizat pe 28 februarie, în cazul în care nu își vor primi lefurile.
Într-un mesaj publicat pe rețelele sociale, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a transmis că „regretă enorm că restanțele la salarii s-au tot acumulat”. Potrivit acestuia, la această situație s-a ajuns din cauză că întreprinderea a fost gestionată „prost și iresponsabil” în ultimii 10-15 ani, iar managementul anterior nu dorea să ia „decizii complicate, dar necesare”.

Calea Ferata din Moldova se confruntă cu probleme financiare de câțiva ani. În 2020 şi 2021, compania a fost la un prag de faliment, iar angajații nu și-au primit salariile chiar și jumătate de an.
Situația la CFM a început să se agraveze după luna august 2022, când tranzitul feroviar din Ucraina a scăzut drastic, odată cu redeschiderea portului Odesa. Schimbarea a dus la diminuarea veniturilor întreprinderii și, implicit, la întârzieri tot mai mari la plata salariilor angajaților.
