Costurile lucrărilor la linia electrică Vulcănești-Chișinău vor fi trecute în tariful achitat de consumatori
Costurile lucrărilor efectuate la linia electrică Vulcănești-Chișinău vor fi incluse în tariful plătit de consumatori, însă ministrul Energiei, Dorin Junghietu, dă asigurări că impactul asupra facturilor finale va fi redus. Oficialul a subliniat că investiția face parte dintr-un plan mai amplu de modernizare a infrastructurii electrice, menită să crească securitatea energetică și să permită reacții rapide în situații de criză, fără a încărca suplimentar bugetul gospodăriilor.
„Aceste linii ne permit să reacționăm rapid în situații de criză, să diversificăm sursele de energie și să stabilizăm prețul final pentru consumatori. Recuperarea investiției se va face în mai mulți ani, astfel încât să nu afecteze facturile oamenilor”, a spus Junghietu.
Noile linii nu sunt doar elemente de infrastructură, ci un mecanism de protecție. În cazuri de urgență, ele vor permite tranzitul energiei și integrarea mai eficientă a producției din surse regenerabile, aflate într-un ritm alert de dezvoltare.
„Linia Vulcănești-Chișinău este aproape gata de exploatare, iar Bălți-Suceava și Strășeni-Gutinaș vor crește capacitatea de schimb transfrontalier și vor consolida integrarea noastră pe piața europeană”, a completat ministrul.
În esență, potrivit oficialului, investițiile din sectorul energetic nu reprezintă doar costuri, ci un instrument de stabilitate.
„Asigură securitatea sistemului, permit gestionarea mai eficientă a consumului și reduc riscurile generate de fluctuațiile prețurilor la energie din regiune”, a mai adăugat ministrul.
Linia electrică Vulcănești-Chișinău are drept scop consolidarea securității energetice a Republicii Moldova și integrarea mai eficientă în rețeaua europeană. Cu o lungime de aproximativ 157 de kilometri și peste 500 de stâlpi de înaltă tensiune, linia va permite transportul a până la 630 MVA și va fi utilizată atât în regim normal, cât și pentru situații de urgență.
Costul proiectului se ridică la circa 61 de milioane de euro, recuperarea investiției urmând să fie inclusă în tariful de transport aprobat de ANRE, astfel încât impactul asupra facturilor finale să fie minim. Construcția va fi finalizată până la sfârșitul anului 2025, urmată de o perioadă de testare de circa 60 de zile, înainte de punerea în exploatare oficială.
Această linie va permite, de asemenea, integrarea mai eficientă a energiei din surse regenerabile și va reduce dependența Moldovei de sursele externe instabile, crescând reziliența sistemului energetic în fața crizelor regionale.



