Comerțul online cu produse alimentare. Reguli generale și cerințe obligatorii

Comerțul online cu produse alimentare. Reguli generale și cerințe obligatorii
Imagine - simbol. Sursa foto: Digitalskillet

Comerțul la distanță cu produse alimentare a luat amploare în ultimii ani, oferind consumatorilor comoditate, acces la o gamă largă de produse și servicii de livrare rapidă. Totuși, un serviciu de livrare a produselor alimentare presupune respectarea cu strictețe a cerințelor de informare a consumatorilor cu privire la produsul alimentar prestat, dar și implicarea mai multor actori în acest proces.

În acest context, Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) informează despre regulile generale de comercializare la distanță a produselor alimentare și serviciilor, obligațiunile operatorilor economici față de consumatori, respectarea prevederilor actelor normative la comercializarea mărfurilor, precum și respectarea legislației verticale și orizontale referitor la domeniul de activitate:

  • Comercianții sunt obligați să plaseze pe piață numai produse/servicii sigure pentru viața, sănătatea și securitatea consumatorilor;
  • Informațiile obligatorii referitoare la produsele alimentare sunt puse la dispoziția consumatorilor înainte de cumpărare, și anume: denumirea produsului alimentar; lista ingredientelor sau adjuvanților tehnologici proveniți dintr-o substanță sau dintr-un produs care provoacă alergii sau intoleranță; cantitatea de anumite ingrediente sau categorii de ingredient; cantitatea netă; condițiile speciale de păstrare și/sau condițiile de utilizare; numele sau denumirea comercială și adresa operatorului din domeniul alimentar; țara de origine sau locul de proveniență; instrucțiuni de utilizare; pentru băuturile ce conțin mai mult de 1,2% de alcool în volum, concentrația alcoolică dobândită;  declarație nutrițională; identificarea lotului.

Atenție! Informații privind valabilitatea produsului alimentar: data-limită de consum, data durabilității minimale sau data fabricării și termenul de valabilitate, sunt puse la dispoziție în momentul livrării.

  • Operatorii din domeniul alimentar, care prestează servicii de livrare, trebuie să utilizeze ambalaje adecvate, nedeteriorate, pentru a evita contaminarea încrucișată a produselor alimentare, inclusiv cu substanțe care pot cauza alergii sau intoleranțe;
  • Se recomandă livrarea cât mai rapid posibilă pentru produsele gata preparate, în condiții de temperatură adecvate tipului de produs;
  • Companiile de curierat trebuie să transporte produsele alimentare gata preparate în boxe sau alte recipiente special adaptate (termoizolate) pentru menținerea regimului termic pe parcursul a minimum 20-30 de minute;

Important! Alimentele se transportă în siguranță termică pentru a evita dezvoltarea bacteriilor patogene (produsele culinare reci trebuie transportate la temperaturi ce nu depășesc +4°C, iar cele fierbinți - de minimum +60°C).

Totodată, ANSA recomandă consumatorilor:

  • Să se lanseze în tranzacții online doar atunci când sunt siguri că comerciantul este autorizat/înregistrat în domeniul siguranței alimentelor, va oferi un document ce confirmă efectuarea cumpărăturii (bon fiscal sau factură), pentru produsul alimentar ce urmează a fi vândut;

Când consumatorii acceptă să procure produse și servicii, fără a primi bon fiscal sau factură, nu poate pretinde protecție și își asumă răspunderea în totalitate pentru achiziția făcută.

  • Să se asigure că comanda va fi recepționată la timp, astfel încât aceasta să poată fi păstrată într-un loc sigur, dacă alimentele nu sunt consumate imediat;
  • Să inspecteze ambalajul comenzii pentru a se asigura că nu este deteriorat;
  • Să verifice temperatura alimentelor recepționate (alimentele trebuie livrate la o temperatură sigură pentru a preveni dezvoltarea bacteriilor, iar dacă produsele nu sunt livrate la temperatura potrivită, să nu le consume și să contacteze imediat restaurantul sau serviciul de livrare);
  • Înainte de a consuma orice produs alimentar de la un serviciu de livrare, să-l verifice organoleptic (miros, gust, aspect exterior). Dacă se observă unele semne vizibile de alterare, cum ar fi mucegai și miros neplăcut, produsul nu va fi consumat, dar va fi contactat imediat restaurantul sau serviciul de livrare;
  • Să păstreze la frigider alimentele, în cazul în care nu sunt consumate imediat la livrare (nu se recomandă păstrarea alimentelor în ambalajul în care au fost livrate deoarece unele ambalaje, cum ar fi cutiile de polistiren, nu sunt neapărat etanșe și pot afecta negativ calitatea alimentelor prin uscare);
  • Reîncălzirea produselor culinare se efectuează la temperaturi optime de minim +75 C, în recipiente speciale care ar permite încălzirea uniformă și rapidă a produselor. Supele și sosurile, în schimb, vor fi încălzite până la temperatura de fierbere. Reîncălzirea lentă sau de mai multe ori nu este recomandată, deoarece favorizează dezvoltarea bacteriilor patogene;
  • Să se spele pe mâini înainte de a manipula sau consuma alimente;

Obțineți cât mai multă informație despre produsul sau serviciul pe care vreți să-l cumpărați. Citiți recenziile altor utilizatori.

Consumatorii care au întâmpinat vreo problemă la procurarea unui produs sau serviciu sunt îndemnați să se adreseze la Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor, la numerele de contact 022-511-511.