„Vom veni cu propuneri concrete”. Autoritățile au discutat cu 40 de antreprenori care exportă în SUA

„Vom veni cu propuneri concrete”. Autoritățile au discutat cu 40 de antreprenori care exportă în SUA
Colaj știri.md

Astăzi au intrat în vigoare noile taxe vamale aplicate de Statele Unite ale Americii. În acest context, patruzeci de exportatori moldoveni care operează pe piața SUA au participat la o ședință organizată la Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării (MDED). În cadrul acesteia, participanții au analizat impactul tarifelor impuse de administrația Trump inclusiv asupra produselor de origine moldovenească.

„Pentru multe dintre companiile prezente astăzi, piața SUA a fost una de extindere majoră, în special în 2024, când exporturile noastre au înregistrat o creștere, ajungând la 90 milioane de dolari SUA. Autoritățile și mediul de afaceri analizează impactului noilor tarife ale SUA și vom veni cu propuneri concrete pentru fiecare produs exportat”, a precizat ministra Dezvoltării Economice și Digitalizării, Doina Nistor.

Directorul Asociației Procesatorilor din Industria Alimentară „Speranța Con”, Mircea Manoli susține că piața SUA era una stabilă, asigurând livrări permanente, iar exportatorii moldoveni promovau țara sub brand propriu.

„Parțial, piața americană va absorbi șocul noilor prețuri, deoarece în sectorul sucurilor, SUA nu are producție proprie de băuturi concentrate. O piață de alternativă pentru noi ar fi în primul rând cea a Uniunii Europene și putem analiza și piața continentului asiatic”, a declarat Mircea Manoli.
Trump impune „tarife reciproce” la nivel mondial. Exporturile moldovenești către SUA vor fi taxate cu 31%
Donald Trump și-a lansat miercuri războiul comercial total, anunțând ceea ce el a numit „tarife reciproce” la nivel mondial, cu scopul de a „renaște” industria americană și a pune capăt „jefuirii” Statelor Unite. Noile măsuri au fost făcute publice în cadrul unui discurs pe care președintele america…

Designerul vestimentar Iulia Allert, al cărei brand a devenit în ultimii ani campion pe vânzările online în SUA, Marea Britanie și UE, crede că în acest moment este complicat să renunțe la Statele Unite. SUA au o piață de comerț electronic foarte dezvoltată, iar brandul „Julia Allert” este deja bine-cunoscut în rândul clienților de peste ocean, a explicat creatoarea:

„Abia de azi am început să înțelegem care este de fapt situația reală și cum se aplică noile tarife care au intrat în vigoare. Urmează ca în următoarele zile să înțelegem cum funcționează noile reguli și care este impactul asupra afacerii noastre”.

Potrivit directorului Oficiului Național al Viei și Vinului (ONVV), Ștefan Iamandi, ședința a fost una „crucială” pentru vinificatori.

Urmăriți-ne și pe canalul nostru de Telegram

„Dacă această situație s-ar fi creat la începutul anului 2024, ar fi fost cu totul altceva. Dar acum, după succesul pe care l-am avut pe piața americană anul trecut, este foarte greu să estimăm imediat impactul pe care îl vom resimți. Credem că trebuie să ne extindem și mai mult pe piețele alternative – de exemplu piața europeană, pentru a asigura că produsele noastre rămân competitive”, a conchis directorul ONVV.

La întâlnire au fost invitați și reprezentanții sectorului serviciilor IT și BPO (Business Process Outsourcing), pentru care piața americană este un client important, în special în sectorul de logistică și transporturi.

„Tarifele nu afectează direct sectorul de servicii din R. Moldova. S-ar putea să atestăm o scădere în veniturile companiilor care deservesc piața SUA în anul 2025, deoarece clienții acestora sunt afectați financiar direct de tarifele impuse, indiferent de țara de origine. În cadrul parcului, peste 600 de companii declară SUA drept piață de export”, a menționat directorul executiv al parcului pentru tehnologia informației „Moldova IT Park”, Marina Bzovîi.
Autoritățile de la Chișinău promit sprijin pentru antreprenorii afectați de noile taxe impuse de SUA
Guvernul de la Chișinău va sprijini antreprenorii moldoveni afectați de noile taxe vamale impuse de administrația Trump. Precizarea a fost făcută de premierul Dorin Recean, în cadrul unei conferințe de presă, susținută în dimineața zilei de 3 aprilie. Deși nu a explicat cum anume vor fi ajutați prod…

Ministerul a dat asigură că va susține și evalua impactul asupra fiecărui produs concret, propunând adaptarea la noile tarife. Potrivit instituției, au fost inițiate și discuții cu partenerii din UE, unde sunt exportate trei din patru produse fabricate în R. Moldova, iar experții analizează piețe alternative de desfacere.

Conform datelor oficiale, în 2024, exportul R. Moldova către SUA a constituit 2,5% din total - echivalentul a 90 milioane de dolari, iar importurile au reprezentat 1,5%, ceea ce înseamnă 135 milioane de dolari din totalul importurilor. În mare parte, țara noastră exportă în Statele Unite următoarele categorii de produse:

  • vinurile de desert, care au reprezentat 48% din totalul exporturilor către SUA în 2024;
  • sucurile de fructe, în special sucul de mere, unde R. Moldova deținea un segment semnificativ (14%);
  • dispozitive din plastic și articole de transport (9%), alcool (5%), produse de patiserie (2%) și confecții textile (3%).

Săptămâna trecută, premierul Dorin Recean a anunțat că autoritățile de la Chișinău vor sprijini antreprenorii moldoveni afectați de noile tarife impuse de administrația Trump, care, în cazul R. Moldova, constituie 31%.