Unele persoane nu vor trebui să plătească taxe. Ce facem în R. Moldova cu anvelopele uzate?
În R. Moldova sunt câteva companii și centre de deservire a automobilelor care colectează anvelopele uzate. Totuși, lucrurile nu stau atât de simplu cu predarea acestora. Putem scăpa doar de un anumit număr de anvelope, fără să plătim. Pentru un volum mai mare de circa 6 unități se percep diverse taxe. Mai mult, doar câteva companii reciclează toate tipurile de anvelope, de aceea o bună parte dintre acestea sunt exportate, notează EcoPresa. Anvelopele de la camioane vechi și de la autoturisme reprezintă cea mai pare parte a deșeurilor de cauciuc din țara noastră.
Ce facem cu anvelopele uzate?
De exemplu, la „MoldRec Group”. Ruslan Nercaș, director executiv al companiei, a declarat pentru EcoPresa că atât persoanele fizice, cât și persoane juridice, pot să aducă anvelopele uzate la sediul companiei de pe strada Industrială, 63/1 (sect. Ciocana). Persoanele fizice care vin cu o cantitate mică de cauciucuri (1, 2, 3, 4 unități, de exemplu), nu vor trebui să plătească taxe. Însă agenții economici, persoane juridice, vor trebui să achite 3 lei per kg.
Cauciucurile uzate pot fi aduse și la Compania „Artesa-Cons” SRL – firma colectează toate tipurile de anvelope. Persoanele fizice, care aduc un număr limitat de cauciucuri (până la 6) nu vor trebui să achite niciun fel de taxe. Totodată, persoanele juridice, vor trebui să plătească 1.500 de lei pentru o tonă de anvelope, ceea ce înseamnă 1,5 lei pentru un kg. Compania se află în zona industrială a Penitenciarului de la Pruncul.
Anatol Corj, administratorul „Artesa-Cons”, a precizat pentru EcoPresa că, după colectare, anvelopele uzate se procesează prin piroliză.
„Cauciucurile se încarcă într-un reactor care se închide și se încălzește până la temperaturi de maxim 420 de grade. În rezultatul încălzirii, molecula lungă a cauciucului se descompune în bucăți și obținem petrol sintetic, carbon și fier uzat. Ciclul este absolut închis, adică emisii practic nu sunt”, a explicat administratorul „Artesa-Cons”.
Petrolul sintetic obținut prin piroliză este utilizat ca adaos pentru combustibil – acesta dizolvă combustibilii, cum ar fi păcura densă. Compania deocamdată nu utilizează carbonul (din care se fabrică brichetele), din cauza costurilor mari de producere.
Și compania „Eco Elastic Lux” , cu sediul pe strada Uzinelor, 15 (sectorul Ciocana al capitalei), acceptă cauciucuri uzate. Firma, însă, procesează doar cauciucurile de la camioane mari și de la camioane moderne, întrucât nu conțin ațe (doar sârmă). Aceasta acceptă doar anvelope cu dimensiunile R17.5; R19,5; R22,5. Anvelopele de la camioane vechi și de la autoturisme nu pot fi procesate aici.
Ce se întâmplă cu anvelopele după colectare?
După colectare, anvelopele uzate ajunse la „MoldRec Group” sunt stocate temporar în depozitele companiei, însă urmează să fie exportate în România pentru coprocesare, conform standardelor Uniunii Europene. Primele loturi de cauciucuri uzate urmează a fi transportate din R. Moldova la sfârșitul anului curent.
„Deșeurile urmează a fi duse în România, cu acordul Guvernului de la București, într-o cantitate strict prestabilită. Cred că este vorba de până la 10% din ceea ce s-a plasat pe piața din R. Moldova. În general, în țările UE este limitat volumul deșeurilor care merg pentru distrugere, iar în unele state din comunitatea europeană acest proces este interzis ”, a explicat directorul executiv al „MoldRec”.
Uzina de Ciment de la Rezina nu coprocesează anvelopele uzate
Ruslan Nercaș este de părere că singura șansă pentru ca R. Moldova să scape de deșeuri generate de cauciucurile uzate este ca acestea să fie coprocesate la Fabrica de Ciment „Lafarge” de la Rezina. Deocamdată, însă, aceasta nu are autorizație pentru coprocesarea deșeurilor din cauciuc.