„Un rol critic în ceea ce privește atractivitatea”. Analiză: De ce brandurile internaționale nu vin în R. Moldova?

„Un rol critic în ceea ce privește atractivitatea”. Analiză: De ce brandurile internaționale nu vin în R. Moldova?
Sursa foto: retail.ru

Cu o populație totală estimată la 2,6 milioane de locuitori și un Produs intern brut (PIB) estimat la 13,6 miliarde de dolari, R. Moldova dispune de o piață mai puțin atractivă pentru ca mărcile populare să se afirme, comparativ cu majoritatea țărilor europene. Deși aderarea la Uniunea Europeană poate fi favorabilă din punct de vedere economic, factori precum dimensiunea populației și puterea sa de cumpărare joacă un rol critic în ceea ce privește atractivitatea unei țări pentru aceste mărci. Concluzia se conține într-o notă analitică publicată de Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE).

Absența unor branduri internaționale, precum ZARA și H&M, limitează opțiunile consumatorilor care-și doresc produse de calitate și la prețuri accesibile, afectând, totodată, dezvoltarea economică a țării, în contextul în care consumatorii se orientează către piețele din țările vecine, cum ar fi România, atrage atenția autoarea analizei, Elena Bolocan.

Extinderea pe piețele țărilor care nu sunt membre UE presupune ca întreprinderile să se adapteze la condiții juridice, culturale și de piață diferite. Aceasta implică adesea o investiție mai mare de timp și resurse în cercetarea pieței, navigarea prin proceduri juridice complexe și stabilirea de relații cu părțile interesate locale, iar considerând numărul mic de locuitori și Produsul Intern Brut al R. Moldova din ultimii ani, brand-urile internaționale pot avea provocări în a identifica o fezabilitate financiară pentru a intra pe piața din R. Moldova. Totuși, în condițiile nivelului de aliniere a ratelor de impozitare și reglementărilor specifice pentru importul articolelor vestimentare din UE în R. Moldova, conform anexei XV din Acordul de Asociere cu UE, țara noastră ar putea beneficia de investiții din partea acestor brand-uri europene.

Comparând datele din R. Moldova cu cele din România, observăm diferențe semnificative în ceea ce privește achizițiile de articole vestimentare. În România, fiecare locuitor va cumpăra aproximativ 24 de articole vestimentare în 2023, generând o piață de articole vestimentare cu un venit estimat de 10.72 miliarde de dolari până la sfârșitul anului 2023. În schimb, în R. Moldova, datele prezentate sunt mult mai mici și se preconizează că va dura mai mult timp pentru a obține un randament al investiției (RoI) necesar pentru deschiderea unui magazin H&M sau ZARA, având în vedere piața mai mică și puterea de cumpărare redusă a populației”, este explicat în nota analitică.

Potrivit autoarei, site-urile populare de anunțuri din R. Moldova evidențiază ZARA și H&M ca fiind cele mai căutate brand-uri, demonstrând interesul crescut al consumatorilor pentru produsele acestor mărci renumite.

În analiză se mai atrage atenție asupra faptului că, în prezent, piața și infrastructura R.Moldova nu este pe deplin adaptată pentru extinderea brandurilor internaționale pe piața locală, însă există oportunități pentru a spori numărul lor în țară.