Nu pierdem, ci câștigăm! Portul Giurgiulești devine „poarta Moldovei către UE” datorită României - Bolea
Republica Moldova se află în pragul unei schimbări majore. Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) urmează să fie achiziționat de Portul Constanța, transformându-l într-un punct strategic de acces la Uniunea Europeană și, pentru prima dată în istorie, într-un port moldovenesc parte a zonei Schengen. Declarația a fost făcută de către ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, în cadrul unei emisiuni de la TVR Moldova.
„Agenții economici din Republica Moldova au numai de câștigat, pentru că Portul Giurgiulești va fi parte componentă a unui port situat pe teritoriul Uniunii Europene. Asta înseamnă transparență maximă, legislație europeană, acces la traficul prin Zona Schengen. Practic, portul nostru va intra pentru prima dată în zona Schengen”, a declarat Bolea.
Potul are 58 de hectare și este concesionat pe 99 de ani, însă infrastructura sa actuală nu poate concura pe deplin cu porturile regionale precum Reni în Ucraina, Brăila și Galați în România sau Odesa, care primește nave oceanice. Ministrul a explicat că acțiunile autorităților sunt logice și avantajoase.
„La 15 kilometri distanță este Portul Reni, cu 27 de locuri de încărcare și descărcare, iar PILG are doar trei. Portul de Stat, situat pe Prut, are un singur loc. Trebuie să draghezi permanent pentru a permite intrarea navelor cu pescaj mare. La 160 de kilometri, Odesa primește corăbii oceanice. Noi nu putem concura cu aceste porturi fără o dezvoltare strategică și o integrare europeană”, a spus oficialul.
Contextul geopolitic recent a consolidat importanța Giurgiuleștiului: în urma războiului din Ucraina și a închiderii Portului Odesa, traficul de mărfuri prin PILG a înregistrat creșteri semnificative, demonstrând potențialul strategic al complexului.
Totuși, Portul de Mărfuri și Pasageri Giurgiulești, deținut de stat, nu este de vânzare și va fi dezvoltat într-un hub logistic complet, acoperind transport feroviar, rutier și de containere, a subliniat Bolea.
„El a ajuns la un profit de 34 de milioane de dolari în 2024 și în acest an va avea cel puțin la fel. Lucrează, muncește, îl dezvoltăm. Va fi transformat într-un hub veritabil, pe segmentul feroviar, auto, containere. Nu ne atingem de el”, a mai adăugat vicepremierul.
Tranzacția implică vânzarea operatorului privat Danube Logistics, deținut de BERD, către Portul Constanța. Autoritățile moldovene au aprobat cererea prealabilă în iulie 2025, iar negocierile sunt în curs de finalizare.
Ministrul a explicat că această achiziție va transforma Portul Giurgiulești într-un model de transparență și performanță europeană, deschizând noi oportunități comerciale și investiționale pentru Moldova.
„Banii și resursele trebuie să se întoarcă cu randament, cu eficiență și productivitate. Acest port va fi primul din Moldova care funcționează ca parte a zonei Schengen și va atrage investitori și trafic internațional”, este convins ministrul.
Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) este amplasat pe secțiunea maritimă a fluviului Dunărea, cu adâncimea disponibilă a apei de până la 7 metri. Portul este capabil să primească atât nave fluviale, cât și nave maritime.

