Noi servicii cadastrale, lansate de ASP în regim de pilotare. Ce dosare pot fi consultate

Noi servicii cadastrale, lansate de ASP în regim de pilotare. Ce dosare pot fi consultate
Foto simbol: Sursa: customsoft.ro

Cetățenii R. Moldova vor putea consulta dosarele din arhiva cadastrală, de pe care ulterior vor putea solicita copii. Noile servicii cadastrale au fost lansate în regim de pilotare în cadrul centrelor multifuncționale  din Chișinău, Bălți și orașul Rîșcani, urmând ca în anul 2024 să fie extinse pe întreg teritoriul țării.

Agenția Servicii Publice (ASP) a anunțat luni, 13 octombrie, despre noi serviciile care au fost lansate în regim de pilotare.

Ce dosare pot fi consultate:

  • Dosarul tehnic al bunului imobil (partea tehnică a bunului imobil: planurile bunului imobil, elementele constructive, anul construcției, etc.);
  • Dosarul cadastral (partea de drept a bunului imobil: contracte, decizii ale APL, titluri, încheieri/ hotărâri ale instanțelor de judecată, executorilor judecătorești, etc.).

Cererea de solicitare a serviciului se depune la centrele multifuncționale menționate. Programarea online - AICI. După examinarea dosarului, în caz de necesitate, solicitantul va putea solicita un alt serviciu – „Eliberarea copiilor de pe documentele din dosarul unui bun imobil”.

Urmăriți-ne și pe canalul nostru de TELEGRAM

Cine poate solicita serviciul de consultare a dosarelor din arhiva cadastrală:

  • Titularul de drepturi indicat în actele referitoare la bunul imobil sau participantul la tranzacţie/ reprezentantul acesteia;
  • Moştenitorul, potenţialul moştenitor/ reprezentantul  acestuia;
  • Persoana cointeresată/ reprezentantul acesteia – în baza demersului/ încheierii instanţei de judecată;
  • Persoana căreia i s-a cesionat dreptul;
  • Persoana care s-a subrogat în drepturi;
  • Soţul care are notată calitatea dreptului de bun comun al soţilor;
  • Creditorul ipotecar, dacă este notat avizul de executare a ipotecii;
  • Lichidatorul, administratorul procesului de insolvabilitate pentru bunurile persoanei administrate;
  • Gestionarul clădirii;
  • Organele procuraturii, organele de urmărire penală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, instanţele judecătoreşti, executorii judecătoreşti, oficiile teritoriale ale Consiliului Naţional pentru Asistenţă Juridică Garantată de Stat;
  • Organele cu atribuții de control;
  • Deputaţii Parlamentului, pentru asigurarea activităţii acestora;
  • Autorităţile administraţiei publice locale, la solicitare prin demersuri;
  • Notarul care îndeplineşte procedura succesorală;
  • Consiliului Concurenţei, pentru asigurarea activităţii acestuia.

Durata de timp oferită solicitantului pentru consultarea dosarului va varia de la 20 minute până la 60 minute, în funcție de tipul (categoria) bunului imobil și volumul dosarelor existente.

Solicitantul, pe parcursul examinării dosarelor nu are dreptul să utilizeze mijloace de copiere pe suport magnetic, electronic, mijloace de fotocopiere, înregistrare video sau audio, dar va putea face notițe din document pe colile de hirtie care-i vor fi puse la dispoziție. Informațiile din dosarele cadastrale, de regulă, conțin date cu caracter personal. Astfel, la momentul comandării serviciului, cetățeanul  va trebui să justifice necesitatea solicitării serviciului respectiv și să semneze Declarația pe propria răspundere, precum că datele solicitate vor fi folosite doar în scopurile indicate.

Tarife
Serviciul „Consultarea documentelor din arhiva cadastrală” se prestează în termen de 3 zile, conform următoarelor tarife:

  • pentru bunurile imobile cu destinație locativă: încăpere izolată (apartament), casă de locuit – de 500 de lei;
  • cu destinație nelocativă, bloc locativ – de 1.000 de lei;
  • teren fără construcții – de 300 lei.

Serviciul „Eliberarea copiilor de pe documentele din dosarul unui bun imobil” se prestează:

  • în termen de 3 zile – 140 de lei;
  • în termen de 1 zi – 420 de lei.