Moldovenii din diasporă vor putea depune cererea de înregistrare a căsătoriei online

Moldovenii din diasporă vor putea depune cererea de înregistrare a căsătoriei online
Sursa foto: Pexels

Serviciile de stare civilă vor fi modernizate. În cadrul ședinței din 4 decembrie, Guvernul a aprobat un proiect de lege care schimbă conceptul de transcriere a actelor de stare civilă, redefinește noțiunea de „acte de stare civilă” și permite notarilor să înregistreze căsătoriile. Potrivit Agenției Servicii Publice (ASP), noua Lege urmează să intre în vigoare în primul trimestru al anului 2025, după ce va fi votată de către Parlament.

Un nou sistem informațional automatizat

Odată cu intrarea în vigoare a respectivei legi, ASP va presta servicii de stare civilă în baza unui nou sistem informațional automatizat. Prin intermediul acestuia, cetățenii vor putea depune cererile de înregistrare a faptelor și evenimentelor, inclusiv cererile de înregistrare a căsătoriilor, în mod online, fără a fi necesară adresarea fizică la ghișeele ASP.

Totodată, cetățenii care dețin o semnătură electronică calificată vor putea solicita online și obține în format digital toate tipurile de servicii de stare civilă.

Un singur tip de document

Toate categoriile actuale de documente (certificat, extras, duplicat) vor fi înlocuite cu un singur tip de document - Extras de pe actul de stare civilă. Acesta va fi disponibil în format electronic (descărcat în MCabinet) sau pe suport de hârtie, la cererea beneficiarului. Extrasele de pe actele de stare civilă, emise în format electronic, vor conține un cod digital pentru verificare. La necesitate, beneficiarul îl poate printa pe hârtie pentru a-l prezenta autorităților sau altor persoane, inclusiv, în străinătate.

În cazul în care beneficiarul dorește un extras pe suport de hârtie, acesta poate fi ridicat la orice subdiviziune teritorială a ASP. La solicitarea cetățenilor stabiliți peste hotare, funcționarul consular, la fel, va putea imprima extrasul de pe actul de stare civilă. Extrasele în format electronic sunt echivalente din punct de vedere juridic cu cele tipărite.

Eliminarea principiului teritorialității

Cetățenii vor putea solicita și primi documente de stare civilă în orice subdiviziune teritorială abilitată, indiferent de locul înregistrării evenimentului sau domiciliul solicitantului. Mai mult, prin intermediul platformei MDelivery, documentele vor putea fi livrate direct la adresa beneficiarului, atât în țară, cât și peste hotare.

Excluderea necesității probării urgentării căsătoriei

În prezent, urgentarea căsătoriei este posibilă (art. 12 Cod familiei) doar prin probarea temeiniciei imposibilității aflării în țară pe o perioadă de 30 zile (termen legal de înregistrare a căsătoriei), ceea ce implică necesitatea prezentării contractelor de muncă pentru cei din diasporă. Odată cu intrarea în vigoare a noii legi, acest articol va fi abrogat.

Cererea de înregistrare a căsătoriei va putea fi depusă online de către cel care se află în străinătate, fără a fi nevoie ca acesta să se prezinte la necesitatea adresării lui fizice în țară.

Simplificarea procedurilor prin:

  • extinderea listei temeiurilor de schimbare a numelui/prenumelui. Schimbarea numelui devine posibilă prin reprezentant împuternicit prin procură specială (inclusiv semnată electronic în MPower). În prezent, schimbarea numelui poate fi inițiată doar personal, de către solicitant, cu prezența solicitantului la ghișeu;
  • flexibilitate la alegerea numelui copilului, părinții având posibilitatea de a opta pentru numele unuia din părinți, conexarea numelor sau conexarea parțială a numelor părinților când aceștia poartă nume dublu;
  • excluderea procedurii de modificare a actelor de stare civilă înregistrate   anterior, în rezultatul schimbării numelui/prenumelui persoanei;
  • identitatea solicitantului se verifică cu resurse informaționale și nu doar cu actul de identitate (exclusă necesitatea pentru solicitantul serviciului de stare civilă de a avea asupra sa un act de identitate valabil. Verificarea identităţii se va face prin sisteme informaţionale ale ASP, acte de stare civliă, acte prezentate).

Interoperabilitate între instituții

Proiectul de lege promovează utilizarea sistemelor informaționale automatizate de interoperabilitate care permit schimbul rapid și securizat de date între autorități, eliminând necesitatea deplasării fizice pentru obținerea sau prezentarea documentului constatator a unui fapt înregistrat e-CMND, cum ar fi nașterea sau decesul.