marți, 25 noiembrie, 2025
  • USD
  • EUR
Mai multe școli din Chișinău sunt supraaglomerate. Statul intenționează să cedeze Primăriei două clădiri
Liceul Academic de Arte Plastice „Igor Vieru”. Sursa foto: yandex.com

Mai multe școli din Chișinău sunt supraaglomerate. Statul intenționează să cedeze Primăriei două clădiri

Numărul elevilor mai multor școli din capitală depășește capacitatea de proiect, unele clase ajungând la 38-42 de copii. Datele au fost prezentate de Ministerul Educației și Cercetării (MEC), care a anunțat că va transmite în comodat Primăriei Chișinău două clădiri mari ale unor foste instituții de învățământ. Este vorba despre blocul Centrului de Excelență în Energetică și Electronică de pe strada Sadoveanu 40 și actualul sediu al Liceului Academic de Arte Plastice „Igor Vieru”.

MEC susține că valorificarea celor două edificii și transferul Liceului „Igor Vieru” în sediul fostului Colegiu Tehnologic de pe strada Bogdan Voievod va asigura crearea a circa 1.600 de locuri noi pentru elevii din sectoarele Rîșcani și Ciocana.

„Primăria urmează să decidă dacă va utiliza blocul de pe Sadoveanu pentru deschiderea unei noi instituții de învățământ sau îl va atribui unei instituții existente. După transfer, în sediul nou al Liceului „Igor Vieru” vor fi deschise clase primare și gimnaziale cu profil general, contribuind astfel la extinderea capacității școlare a municipiului Chișinău. Toate edificiile vizate sunt în stare bună sau foarte bună, iar MEC este pregătit să aloce suplimentar până la 20 milioane de lei pentru dotarea și modernizarea spațiilor până la 1 septembrie 2026”, precizează responsabilii într-un comunicat.

Potrivit ministrului Educației, Dan Perciun, reorganizarea echilibrată a rețelei școlare rămâne responsabilitatea Primăriei Chișinău.

„Supraaglomerarea școlilor din Chișinău este rezultatul unor ani de decizii necorelate, investiții făcute fără viziune și a unei planificări urbane insuficiente. Noi propunem o schimbare de abordare: utilizarea eficientă a spațiilor existente și investiții acolo unde există locuri libere. Transferul celor două clădiri este o soluție rapidă, cu impact imediat pentru sute de copii, însă celelalte măsuri necesare trebuie asumate de Primărie”, a declarat Perciun astăzi, 25 noiembrie, în cadrul unei conferințe de presă.

În capitală sunt tot mai mulți elevi, arată un studiu realizat de MEC

Conform datelor studiului realizat de MEC, în ultimii cinci ani, numărul elevilor din capitală a crescut cu peste 15.000, iar tot mai multe instituții au clase cu peste 30 de elevi.

Analiza MEC relevă un dezechilibru major în rețeaua școlară din Chișinău. În timp ce licee precum „Mihai Viteazul”, „Mihail Berezovschi”, „Liviu Deleanu”, „Dante Alighieri”, „Onisifor Ghibu” sau „Hyperion” depășesc cu mult capacitatea de proiect, unele clase ajungând până la 42 de elevi, alte instituții aflate la distanțe relativ mici dispun de sute de locuri libere. De exemplu, Liceul Teoretic „Ion Creangă” are cu peste 400 de elevi în plus față de capacitatea proiectată, iar „Matei Basarab”, situat la un kilometru distanță, are mai mult de 800 de locuri disponibile.

În total, în școlile din municipiu există peste 5 000 de locuri libere, însă acestea sunt distribuite disproporționat.

„În prezent, părinții nu mai aleg școala cea mai apropiată, ci pe cea care oferă cele mai bune condiții, laboratoare moderne sau activități extracurriculare diversificate. Această orientare spre calitate a generat o migrație masivă a elevilor spre anumite instituții, lăsând în urmă școli vechi, insuficient dotate, care se confruntă cu o scădere constantă a atractivității”, a explicat secretara de stat din cadrul MEC, Valentina Olaru.

Conform cercetării MEC, în sistemul municipal există și probleme structurale. Acestea includ investițiile fragmentare, lipsa unei strategii coerente, alocările repetate către instituții renovate recent, ignorarea școlilor cu potențial de dezvoltare, dar rămase sub utilizate, precum și corelarea insuficientă între dezvoltarea urbanistică și necesitățile educaționale.

Ce soluții propun autoritățile centrale?

Pentru a corecta dezechilibrele din rețeaua școlară a municipiului Chișinău, MEC propune municipalității un set de măsuri care pot fi aplicate imediat:

  • aprobarea de către Primărie a unui plan clar privind reducerea supraaglomerării școlare;
  • înghețarea transferurilor nejustificate către școlile supraaglomerate;
  • deschiderea de clase noi în instituțiile care dispun de spații libere;
  • orientarea investițiilor din bugetul municipal spre modernizarea rapidă a școlilor cu locuri disponibile, astfel încât acestea să devină mai atractive pentru părinți;
  • reorganizarea districtelor școlare, astfel încât fiecare copil să aibă acces la cel puțin două instituții din apropiere;
  • introducerea unui mecanism digital de repartizare automată, bazat pe proximitate și pe capacitatea reală a școlilor.
„Pe termen mediu, Primăria trebuie să contracteze cel puțin 30–40 de milioane euro de la partenerii de dezvoltare pentru renovarea capitală a clădirilor care sunt astăzi nevalorificate. Ministerul insistă, de asemenea, ca primăria să respecte prevederile legale și să autorizeze doar proiecte imobiliare care includ soluții clare pentru școli și grădinițe. 

MEC a dat asigurări că va continua să investească în modernizarea școlilor, inclusiv a celor din capitală. Din cele 90 de instituții din Rețeaua școlilor model, 24 sunt din Chișinău. Concomitent, alte 12 școli din municipiu vor beneficia de asistență pentru eficiență energetică. 

În total, cele 36 de școli din capitală vor beneficia de finanțare în valoare de peste 70 de milioane de euro, 55 de milioane fiind deja identificate.