luni, 22 decembrie, 2025
  • USD
  • EUR
Integritatea academică, sub lupă. Ministerul Educației caută soluții concrete pentru combaterea copiatului și plagiatului
Sursa foto: Pexels

Integritatea academică, sub lupă. Ministerul Educației caută soluții concrete pentru combaterea copiatului și plagiatului

Reguli mai stricte și toleranță zero față de copiat, plagiat sau corupție în instituțiile de învățământ din R. Moldova. Ministerul Educației și Cercetării (MEC) își propune să facă ordine în sistem, dar pentru asta are nevoie de suport atât din partea elevilor, studenților, cât și din partea părinților și a cadrelor didactice.

Starea lucrurilor din sfera educațională a fost discutată astăzi, la Conferința națională „Integritate și calitate în învățământul superior”. Ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, a declarat în debutul conferinței că la această etapă nu sunt căutați vinovații, accentul nu este pus pe ceea ce ar fi trebuit să fie făcut, dar se caută soluții.

„Rugămintea mea este să nu ne așteptăm ca aceste soluții să vină exclusiv de la Ministerul Educației. Ele trebuie să vină din partea întregii comunități academice. Ministerul Educației are, desigur, un interes major ca lucrurile să se îmbunătățească, însă, în final, consider că acest interes aparține în primul rând universităților, pentru ca diplomele pe care le eliberați să aibă o valoare cât mai mare și să reflecte cât mai bine cunoștințele și competențele studenților noștri”, a declarat ministrul.

Referindu-se la copiatul la examene și la utilizarea inteligenței artificiale, care afectează lucrările de licență și alte teze academice, oficialul a menționat că planurile elaborate anterior în universități privind creșterea integrității academice nu au dat rezultatele așteptate.

Ministrul a făcut apel către conducerea universităților să desfășoare discuții și până în luna februarie 2026 să vină cu decizii concrete. Acestea pot viza, de la sancțiuni mai dure și o toleranță mai redusă în cazul constatării abaterilor comise de studenți, până la regândirea modului de susținere a examenelor, orale sau scrise, a tezelor de licență, precum și aplicarea unor măsuri suplimentare de monitorizare a probelor de evaluare, printre altele.

Rectorul Universității Tehnice a Moldovei (UTM), Viorel Bostan, susține înăsprirea regulilor în cazul copiatului sau al plagiatului. Acesta dă drept exemplu universitățile americane, unde este prevăzută exmatricularea pentru cazurile de copiat. Totodată, el recunoaște că gestionarea unui sistem anti-plagiat presupune costuri ridicate.

„Acum 5-6 ani am implementat un sistem anti-plagiat. A existat o rezistență mare la început, însă am dezvoltat propriul nostru soft. Pentru a utiliza un program care să verifice o lucrare realizată nu doar în cadrul UTM, ci și în afara universității, astfel încât controlul să fie mult mai riguros, sunt necesare resurse financiare considerabile. Deocamdată, noi verificăm lucrările doar în baza de date internă, care include teze de licență și de master, precum și proiecte de an realizate la UTM. În cazul în care un student prezintă o teză susținută sau elaborată în altă parte, este posibil ca aceasta să treacă verificarea realizată în sistemul nostru intern”, a spus Viorel Bostan.

La rândul său, rectorul Academiei de Studii Economice din Moldova (ASEM), Alexandru Stratan, susține că evaluările nu pot fi privite doar din perspectiva înăspririi controlului, întrucât inteligența artificială este o realitate cu care vor trăi următoarele generații.

„Atunci când priveam lucrurile prin prisma ideii că nu este bine să copiezi sau să utilizezi un ajutor digital extern, abordarea era una diferită. Astăzi, trebuie să redefinim aceste proceduri. Nu ar trebui să întrebăm dacă a fost folosită sau nu inteligența artificială, ci care sunt rezultatele proprii pe care studentul și le asumă și care este calitatea acestor rezultate. Aceasta este direcția în care trebuie să mergem: să desprindem de la student capacitățile de gândire proprie și inteligența reală, nu cea artificială”, a declarat Alexandru Stratan.

Alexandru Stratan mai afirmă că inteligența artificială a avansat semnificativ, fiind capabilă să redacteze foarte bine lucrări și să evite mecanismele sau detectoarele de identificare a conținutului generat automat, ceea ce face procesul de evaluare tot mai dificil. În acest context, va fi necesară o revizuire a politicilor interne privind evaluarea academică.

Menționăm că tot la Conferința națională „Integritate și calitate în învățământul superior” a fost prezentat un nou studiu național privind integritatea academică în universitățile din R. Moldova.

Studiul se bazează pe date colectate în perioada octombrie-noiembrie 2025, în urma unui sondaj realizat în rândul a peste 3.600 de studenți și 419 cadre didactice din șase universități. Rezultatele arată un nivel ridicat de satisfacție față de procesul educațional, în creștere față de anul 2024. Aproximativ jumătate dintre studenți ar recomanda universitatea la care studiază, iar indicatorul de loialitate a crescut de la 34 la 39. Sunt apreciate în special digitalizarea, calitatea materialelor didactice și interacțiunea cu profesorii, în timp ce accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilități rămâne o problemă.

Sursa foto: Ministerul Educației și Cercetării

În ceea ce privește integritatea academică, cele mai grave abateri sunt considerate plagiatul, copiatul, mita pentru note, hărțuirea sexuală și asumarea lucrărilor generate integral de inteligența artificială. Față de anul trecut, a crescut gradul de intoleranță față de fraudele academice clasice, însă utilizarea inteligenței artificiale fără indicarea clară a contribuției acesteia este privită cu mai multă toleranță, mai ales de către studenți.

Sursa foto: Ministerul Educației și Cercetării

Copiatul, favoritismul la evaluare și utilizarea excesivă inteligenței artificiale sunt percepute drept cele mai frecvente practici. Deși cazurile de mită, vânzare a tezelor sau hărțuire sexuală sunt considerate rare, ele nu sunt inexistente. Cadrele didactice confirmă o incidență redusă a corupției, dar semnalează dificultăți tot mai mari în depistarea plagiatului și a utilizării inteligenței artificiale.

Sursa foto: Ministerul Educației și Cercetării

Concluziile studiului arată progrese în consolidarea integrității academice, dar și necesitatea unor reguli mai clare privind utilizarea inteligenței artificiale, extinderea instrumentelor anti-plagiat și aplicarea consecventă și transparentă a sancțiunilor.

Vrei știrile pe scurt și rapid? Suntem și pe Telegram