În 2024, comerțul online din R. Moldova a înregistrat o creștere semnificativă. Estimări pentru 2025 - Analiză

În 2024, comerțul online din R. Moldova a înregistrat o creștere semnificativă. Estimări pentru 2025 - Analiză
Imagine cu caracter ilustrativ. Sursa foto: iJeab

Anul trecut, comerțul online din R. Moldova a înregistrat o creștere de 40%, atât în valoarea tranzacțiilor, cât și în volumul livrărilor poștale. Dacă în 2024, tranzacțiile online achitate cu cardul au ajuns la 12 miliarde lei, estimările pentru 2025 depășesc deja 15 miliarde lei. Concluziile aparțin expertului economic Veaceslav Ioniță și au fost prezentate în cadrul analizei „Minut Economic”.  

Ce spun cifrele oficiale?

  • Tranzacții online achitate cu cardul au ajuns în 2024 la 12 miliarde lei, față de doar 1,35 miliarde în 2015.
  • Estimările pentru 2025 depășesc deja 15 miliarde lei.
  • Numărul de colete și pachete mici expediate a fost de 12 milioane în 2024, dintre care:
  • 9,7 milioane internaționale (în creștere cu +40%)
  • 2,3 milioane naționale (creștere ușoară)

Cifrele reale - de cel puțin două ori mai mari

Potrivit lui Veaceslav Ioniță, datele oficiale surprind doar o parte din comerțul online.

„În R. Moldova, majoritatea comenzilor interne nu sunt achitate online, ci prin numerar sau POS la livrare. O mare parte din livrări sunt făcute de curieri privați, neinclusi în statisticile poștale naționale”, spune expertul economic.

Potrivit lui Ioniță, comerțul online real este de cel puțin 2 ori mai mare decât cel din datele oficiale, iar livrările interne ar fi de 5 ori mai multe decât cele realizate prin intermediul companiilor poștale.

Problema: concurență neloială

Expertul economic susține că există un dezechilibru major între companiile din afara țării, care livrează fără taxe, și producătorii locali, care achită impozite și suportă costuri mari de curierat. Această situație descurajează comerțul local și încurajează cumpărăturile de peste hotare.

Veaceslav Ioniță susține că statul și companiile ar trebui să trateze cu seriozitate comerțul online. Expertul propune mai multe soluții pentru dezvoltarea acestui domeniu. Printre acestea se numără optimizarea plăților online, reducerea costurilor de livrare internă, în special pentru micii producători locali, precum și politici fiscale echilibrate, pentru a evita concurența neloială între platformele externe și cele locale.