După 26 de ani, un liceu din Odesa revine oficial la predarea în limba română
Din toamnă, liceul din satul Borisăuca, regiunea Odesa, unde studiază minoritățile naționale românești, va trece în mod oficial la predarea orelor în limba română. Astfel, după aproape 26 de ani, din programa de învățământ va dispărea sintagma de „limbă moldovenească”.
„#LimbaRomână REABILITATĂ în pragul noului an școlar la #Borisăuca, în UNICA ȘCOALĂ CU PREDARE INTEGRALĂ ÎN ROMÂNĂ DIN #SudulBasarabiei!”, a anunțat pe Facebook președintele Asociației „Basarabia” a românilor din regiunea Odesa, Anatol Popescu.
Potrivit Planului de învățământ pentru anul școlar 2023-2024, adoptat la consiliului pedagogic din 5 mai curent, liceul va trece la predare bilingvă, în limba română și limba ucraineană, în concordanță cu noua legislație în domeniul educației școlare din Ucraina.
„Din informațiile noastre, revenirea la denumirea LIMBA ROMÂNĂ, după un sfert de veac de ”limbă moldovenească”, are loc pe fundalul unui val masiv de cereri ale părinților elevilor din liceu, de adoptare a instituției școlare a Programei pentru instituțiile școlare cu predare în limba română, conform ordinelor respective a Ministerului Educației și Științei din Ucraina”, a precizat Anatol Popescu în postarea sa.
Totodată, președintele asociației a îndemnat cadrele didactice să ia atitudine față de această decizie și să inițieze procedurile necesare privind trecerea claselor cu predare în așa-zisa limbă „moldovenească” la studiul după Programa pentru instituțiile școlare cu predare în limba română.
„În aceste clipe doar în mâinile Dumneavoastră este destinul învățământului românesc, atât cât a mai rămas din el, în școlile seculare din satele din care proveniți”, a conchis Popescu.
La îndemnul Consiliului Național al Românilor din Ucraina, începând cu decembrie 2019, majoritatea școlilor în care mai activează clase cu predare în limba „moldovenească” din Sudul Basarabiei au înaintat Ministerului Educației de la Kiev cereri colective pentru revenirea la predarea în limba română, programă după care studiază școlile similare din comunitățile istorice românești din regiunile Cernăuți și Transcarpatia.