vineri, 19 decembrie, 2025
  • USD
  • EUR
De la vulnerabilitate la incluziune: PRODOCS schimbă destinele copiilor din centrele de plasament
Foto: PRODOCS

De la vulnerabilitate la incluziune: PRODOCS schimbă destinele copiilor din centrele de plasament

Într-o lume în care fiecare copil merită să fie ascultat, protejat și sprijinit, Asociația Obștească PRODOCS continuă să fie un pilon de solidaritate și speranță pentru copiii aflați în situații vulnerabile din Republica Moldova.

18 ani în slujba copiilor vulnerabili

De aproape două decenii, PRODOCS lucrează alături de cei mai fragili membri ai societății – copii și tineri din medii de risc – oferindu-le acces la educație, sprijin emoțional și oportunități reale de dezvoltare. Prin proiecte inovative, instruiri, mentorat și parteneriate locale, organizația reușește să conecteze profesori, specialiști și comunități, generând schimbări vizibile în viețile copiilor.

Proiectul care schimbă vieți

În perioada 2023–2025, PRODOCS a implementat etapa a treia a proiectului „Incluziunea socio-școlară a copiilor din centrele de plasament: de la vulnerabilitate, la incluziune”, finanțat de Fundația pentru Copii Pestalozzi din Elveția.

Proiectul sprijină copiii din 7 centre de plasament, care frecventează 10 instituții de învățământ din raioanele Anenii Noi, Drochia, Fălești, Hâncești, Telenești și Ștefan Vodă. Prin activități educaționale și suport personalizat, acești copii au acces la o șansă reală pentru un viitor mai bun.

„Fiecare copil are un potențial extraordinar. Rolul nostru este să îi oferim sprijinul și resursele necesare pentru a-l valorifica. Educația nu este doar un drept, ci și cheia către o viață demnă și responsabilă”, declară echipa PRODOCS.

Copiii din centre – între vulnerabilitate și speranță

În Republica Moldova, zeci de copii cresc încă în centre de plasament, departe de mediul familial. Mulți dintre ei au trecut prin experiențe dificile: violență, neglijare, abandon sau lipsa resurselor de bază.

Fiecare copil are dreptul să locuiască într-o familie armonioasă, dar, în absența acesteia, unii copii cresc și se dezvoltă în centre temporare de plasament, care le devin casă, sprijin și ajutor.” - Cristina Coroban, președinta Asociației Obștești PRODOCS

Cele șapte centre partenere oferă protecție și sprijin pentru 67 de copii cu vârste între 3 și 16 ani.

Educaţie care deschide drumuri

Un element central al proiectului îl reprezintă programul de suport școlar. Peste 105 copii au beneficiat de ajutor la materiile de bază, corespunzător nevoilor lor.

Mărturiile copiilor vorbesc cel mai sincer despre impactul proiectului. Fiecare poveste reflectă emoție, recunoștință și schimbarea pe care au trăit-o datorită sprijinului primit.

  • Fără suportul din partea cadrelor didactice din proiect sigur că nu aveam rezultatele pe care le am la moment. Și înca ceva, dacă nu eram la centru, viața mea era una oribilă. Eu am fost lăsată clasa, nu veneam la școală că nu mă ajuta nimeni, și nu mă descurcam cu temele. Acum sunt mândră de mine.” – Maria, 10 ani
  • Primim ajutor după orele de școală, ca să nu ne fie prea obositor. După părerea mea, relația pe care o avem cu doamnele care ne ajută este una foarte bună – ele sunt răbdătoare, explică clar și ne susțin de fiecare dată când avem nevoie de ajutor. Atmosfera este plăcută și ne simțim încurajați să punem întrebări și să învățăm cu plăcere.” – Elena, 9 ani
  • ”Eu deja sunt absolventă, dar sunt mulțumită că am fost ajutată de profesoare bune și am crescut la învățătură. Pe parcursul plasamentului am devenit mai bună decât unii colegi. Pe ei nu a avut cine îi ajuta. Știu bine că prietenii mei mai mici din centru au nevoie de acest ajutor în continuare. Acest suport e de neprețuit. Vă mulțumesc.” – Dana, 15 ani

Abilități pentru viață și visiuni pentru viitor

Copiii au participat la activități de dezvoltare socio-emoțională, de viață și orientare în carieră. Vizitele la antreprenori locali le-au arătat ce înseamnă perseverența și munca dedicată.

Copiii s‑au transformat: au devenit mai îndrăzneți, mai siguri pe sine, deschiși spre noi experiențe și pregătiți să colaboreze, chiar și cei care inițial se țineau la distanță au învățat să lucreze în echipă, depășind temerile și deschizându‑se spre semeni.” – Ala Cîșlari, pedagog social, Glinjeni

”Experiența copiilor din centrele de plasament pe parcursul acestui an a adus numeroase oportunități de învățare și creștere. Ei au făcut pași importanți în adaptarea emoțională și relațională, iar procesul de dezvoltare a autonomiei, a încrederii în sine și a integrării în activități școlare și sociale începe să se contureze tot mai vizibil. Fiecare reușită, oricât de mică, reprezintă un pas înainte spre o viață mai echilibrată și mai plină de speranță.” – Cristina Arman, coordonator local, Anenii Noi

Părinți mai implicați, familii mai puternice

Peste 40 de părinți au participat la programul de Educație Parentală, menit să le consolideze abilitățile și să faciliteze reintegrarea copiilor în mediul familial. Programul previne situațiile de risc și ajută familiile să își reconstruiască încrederea și legătura afectivă. Un rezultat important al proiectului este actualizarea și publicarea ediției a II-a a Ghidului de Educație Parentală, revizuit și aprobat de Departamentul de Sociologie și Asistență Socială al USM. Noua ediție include teme actuale și necesare familiilor, precum prevenirea comportamentelor abuzive și violente în relația părinte–copil și „Motivația copilului meu: construim succesul împreună”.

Actualizarea ghidului și implementarea programului au generat rezultate vizibile: părinți mai bine informați, relații familiale îmbunătățite și un cadru favorabil reintegrării copiilor în mediul familial.

Foto: PRODOCS

Mini-proiecte create de elevi pentru elevi

Consiliile Elevilor din școlile partenere au implementat inițiative ce promovează incluziunea și participarea civică:

  • Liceul „B.P. Hașdeu”, Olănești – „Bikes in Place, Smiles on Face!”
  • Gimnaziul ”Mihai Corlăteanu”, s. Glinjeni, Fălești – „Televizorul copiilor”
  • Gimnaziul ”Diomid Gherman”, s. Bocșa, Fălești - ”Parcarea verde”, ”Pentru toți”
  • Gimnaziul „Mihai Viteazul”, Hâncești – „Echipamente audio pentru activități educaționale”
  • Liceul ”Ștefan cel Mare”, or. Drochia – „Pauze de vis” și „Sport fără bariere”
  • Liceul ”Alexandr Pușkin”, or. Anenii Noi - ”Vatra liceului”
  • Centru de plasament Brândușa, or. Hâncești - ”Energie și sănătate”
  • Gimnaziul ”Mihai Eminescu”, or. Telenești - ”Dotarea Centrului de resurse cu jocuri și materiale”
  • Liceul „Mihai Eminescu”, Anenii Noi – „Căsuța cu Cărți” și „Sortăm pentru un viitor curat”.

Micro-proiectele implementate au demonstrat că, atunci când elevii sunt sprijiniți, pot genera schimbări vizibile: școli mai prietenoase, comunități mai unite și copii mai încrezători.

Profesori pregătiți pentru provocările școlii moderne

Peste 250 de profesori și cadre manageriale au participat la instruiri despre:

  • lucrul cu copii cu tulburări de spectru autist,
  • sprijin pentru elevi traumatizați,
  • prevenirea violenței digitale,
  • gestionarea comportamentului agresiv,
  • educație pentru mediu și sustenabilitate,
  • instrumente digitale și metode moderne de predare.

Drept rezultat, profesorii sunt mai bine pregătiți să răspundă diversității elevilor și să gestioneze situațiile de conflict, iar elevii beneficiază de un mediu școlar mai incluziv, sigur și adaptat nevoilor lor. Proiectul a contribuit astfel la creșterea calității educației și la bunăstarea elevilor, confirmând importanța formării continue în școli.

Foto: PRODOCS

Specialiști mai bine pregătiți în protecția copilului

Peste 130 de specialiști au participat la programul de Alfabetizare juridică, organizat cu Ministerul Muncii și Protecției Sociale, abordând subiecte precum: drepturile copilului, stabilirea domiciliului, răpirea internațională de copii,  protecția datelor, adopția.

Instruirile  realizate contribuie la consolidarea unui sistem de protecție a copilului mai eficient și mai responsabil, capabil să răspundă nevoilor copiilor aflați în situații de risc și să asigure respectarea drepturilor fundamentale ale fiecărui copil

Etică și profesionalism în asistența socială

În 2025, PRODOCS, în colaborare cu MMPS, a tipărit și distribuit 5.000 de exemplare ale „Regulilor de conduită a personalului din domeniul asistenței sociale”, promovând integritatea și profesionalismul personalului din sector. Impactul acestei inițiative se reflectă în: creșterea încrederii beneficiarilor în instituțiile de asistență socială, îmbunătățirea colaborării interinstituționale, uniformizarea practicilor la nivel național, profesionalizarea continuă a specialiștilor și consolidarea unui climat bazat pe respect, transparență și responsabilitate.

Foto: PRODOCS

Un catalizator al schimbării

Implementarea proiectului în perioada 2017–2025 demonstrează că schimbarea este posibilă.  În 2025, PRODOCS și-a consolidat parteneriatul cu Ministerul Muncii și Protecției Sociale și Universitatea de Stat din Moldova, Departamentul de Sociologie și Asistență Socială, reușind să creeze un spațiu de dialog constructiv între specialiști în protecția copilului, autorități și mediul academic. Toate aceste rezultate confirmă impactul substanțial al PRODOCS în comunitățile partenere.

„Datorită sprijinului oferit de Fundația pentru Copii Pestalozzi, acești copii simt căldură, siguranță și speranță. Împreună putem schimba destine!”
 – Larisa Dragomir, manageră centru de plasament, Hâncești

Asociația PRODOCS își reafirmă angajamentul de a continua să dezvolte soluții durabile pentru ca fiecare copil să aibă acces la educație, sprijin și oportunități reale de integrare.

 (P)