Compensațiile la energie, ajustate doar în două cazuri: Nașterea unui copil sau decesul unei persoane
Cetățenii care solicită compensații în perioada rece a anului pot opera modificări în cererea depusă în sistem doar în două cazuri. Este vorba despre nașterea unui copil sau decesul unui membru al gospodăriei - situații în care veniturile vor fi recalculate, iar valoarea compensației - ajustată. Precizările de rigoare au fost făcute de către secretara de stat de la Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Corina Ajder, în cadrul emisiunii „Bună dimineața” de la Moldova 1.
„Modificarea cererii se permite în două situații: nașterea unui copil sau decesul unei persoane. Perioada de venituri care se ia în calcul la stabilirea compensației este mai-octombrie, până la lansarea programului de compensații și veniturile din anul precedent. Așa a fost în fiecare an, nu suntem noi „duri” anume în acest an. Pentru persoanele care și-au pierdut locul de muncă există alte forme de suport, cum ar fi ajutorul de șomaj”, a menționat Corina Ajder, întrebată dacă cetățenii care și-au pierdut jobul după completarea cererii ar putea depune una nouă sau să o modifice pe prima.
Potrivit ultimelor date prezentate de Ministerul Muncii, în primele patru zile de la deschiderea sistemului de compensații au fost depuse 210.000 de cereri, 89.000 dintre solicitări fiind înregistrate cu ajutorul asistenților sociali.
Cetățenii care doresc să solicite compensații pentru luna noiembrie mai au la dispoziție 20 de zile pentru a se înregistra pe platforma compensatii.gov.md. Spre deosebire de anul trecut, ajutorul de la stat va fi acordat doar sub formă de plată monetară.
Deși cererile pot fi depuse pe parcursul întregului sezon rece (noiembrie-martie), compensațiile nu vor fi acordate pentru lunile precedente, până la înregistrarea în sistem. Dacă cererea a fost depusă după data de 28 a lunii, compensațiile vor fi acordate începând cu luna următoare.
Urmăriți-ne și pe canalul nostru de TELEGRAM
Persoanele care nu au acces la internet sau întâmpină dificultăți la înregistrarea pe platformă pot completa cererea cu ajutorul asistenților sociali sau ai specialiștilor centrelor unificate de prestare a serviciilor (CUPS). În localitățile cu număr mare de solicitanți sunt disponibile echipe mobile, care ajută la înregistrarea cetățenilor.
Pentru întrebări legate de procesul de înregistrare este disponibil numărul gratuit al centrului de apel 0 8000 5000 (luni-vineri de la 08:00 la 18:00 și sâmbătă de la 10:00 la 16:00).
Amintim că statul a pregătit în acest an verificări mai minuțioase pentru solicitanții de compensații. Astfel, autoritățile consultă bazele de date de la Serviciul Fiscal de Stat, Cadastrul Bunurilor Imobile, Casa Națională de Asigurări Sociale, Consiliul Național pentru Determinarea Dizabilității și a Capacității de Muncă, Agenția Servicii Publice, Poliția de Frontieră, Agenția de Guvernare Electronică / Mpay, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, precum și cele de la furnizorii de energie, universitățile și instituțiile bancare din țară.
La plata compensațiilor sunt favorizate familiile cu copii mici. Același lucru este valabil în cazul familiilor cu mai mulți copii, dar și a celor în care există persoane cu dizabilități de severe.