Circulația trenurilor pe ruta Chișinău – Odesa urmează să fie reluată odată cu deschiderea sezonului estival

După mai bine de trei ani, circulația trenurilor pe ruta Chișinău – Odesa urmează să fie reluată. Acest lucru ar urma să se întâmple odată cu deschiderea sezonului estival, a anunțat Calea Ferată din Moldova (CFM).
În căutare de soluții pentru recuperarea restanțelor salariale și redresarea situației financiare, o delegație a CFM a efectuat pe 11 aprilie o vizită de lucru la Kiev, Ucraina. Scopul deplasării a fost identificarea opțiunilor de reluare a transportului pe liniile de cale ferată din R. Moldova a mărfurilor ucrainene spre UE și invers.
„Președintele Consiliului de Administrație al SA „Căile Ferate Ucrainene”, Oleksandr Pertsovskii, a salutat reluarea colaborării bilaterale și s-a arătat disponibil pentru identificarea soluțiilor comune. În rezultatul discuțiilor, părțile au ajuns la numitor comun privind necesitatea redeschiderii cursei de pasageri Chișinău-Odesa, care urmează a fi startată odată cu deschiderea sezonului estival”, notează CFM.
Urmăriți-ne și pe canalul nostru de Telegram
Reprezentanții companiilor feroviare au discutat și despre posibilitatea utilizării serviciului de feribot de către CFM pentru a transporta mărfuri în vagoane de marfă din portul Cernomorsk (Ucraina) până în portul Batumi (Georgia).
„În atenția participanților la întrunire a fost propunerea creării și dezvoltării unei baze comune de date a vagoanelor de marfă, în scopul tranziției rapide a punctelor de frontieră între două state. A fost binevenit și util schimbul de experiență în ceea ce privește procesul de optimizare, prin care trec companiile feroviare ale ambelor țări”, au adăugat reprezentanții Căilor Ferate.
Circulația trenului pe ruta Chișinău-Odesa a fost sistată la data de 24 februarie 2022, pe un termen nedeterminat. Măsura a fost adoptată de Comisia pentru Situații Excepționale a R. Moldova (CSE), în contextul declanșării invaziei Federației Ruse în Ucraina.
CFM, pe marginea prăpastiei
Calea Ferată din Moldova se confruntă cu probleme financiare de câțiva ani. În 2020 și 2021, compania a fost la un prag de faliment.
Situația a început să se agraveze după luna august 2022, când tranzitul feroviar din Ucraina a scăzut drastic, odată cu redeschiderea portului Odesa. Schimbarea a dus la diminuarea veniturilor întreprinderii și, implicit, la întârzieri tot mai mari la plata salariilor angajaților.
În prezent, trenurile întâmpină dificultăți tot mai mari din cauza lipsei de motorină și a problemelor logistice, iar lipsa de finanțare amenință întregul sistem feroviar.
La începutul lunii aprilie curent, angajații CFM au început să-și ridice salariile pentru septembrie 2024.
