Circa 30% dintre angajații CFM vor fi trimiși în concediu forțat. Explicația întreprinderii
Aproximativ 30% dintre cei 3.500 de angajați ai Căii Ferate din Moldova (CFM) urmează să fie trimiși în concediu forțat. Directorul întreprinderii de stat, Sergiu Cotelnic, a declarat pentru Moldova 1 că măsura se va aplica între 22 decembrie curent și 12 ianuarie 2026. În această perioadă, muncitorii vizați vor primi doar 55% din salariu.
În concediu forțat vor fi nevoiți să plece angajații care nu sunt implicați direct în circulația trenurilor și organizarea transportului. Este vorba despre circa 700-100 de persoane.
Sergiu Cotelnic a precizat că decizia a fost luată în contextul în care în perioada sărbătorilor de iarnă se atestă o scădere semnificativă a volumului transporturilor. Un alt motiv invocat este menținerea sustenabilității financiare a CFM și evitarea acumulării unor datorii suplimentare.
„Măsura va afecta în principal administrația și anumiți conducători. În linii generale, 60-70% dintre feroviari vor continua să-și facă munca. Astăzi ne descurcăm, reușim să ieșim din criză, însă când înțelegem bine că în această perioadă nu vom avea un volum mare de lucru, considerăm că este corect să lăsăm acasă o parte dintre angajați, care nu sunt implicați în procesul tehnologic. (...) Vor sta acasă, sub controlul angajatorului. Dacă va apărea ceva sau vor veni mărfuri, vor fi rechemați și își vor relua activitatea de producție”, a precizat șeful CFM.
Potrivit Moldova 1, feroviarii nu și-au primit salariile pentru ultimele trei luni. Totuși, acum un an, restanțele erau de nouă luni.
În prezent, CFM are acumulată o datorie totală de 500 de milioane de lei, dintre care 140 milioane de lei reprezintă restanțe salariale.
Vrei știrile pe scurt și rapid? Suntem și pe Telegram
CFM se confruntă cu probleme financiare de câțiva ani. În 2020 și 2021, compania a fost la un prag de faliment. Situația a început să se agraveze după luna august 2022, când tranzitul feroviar din Ucraina a scăzut drastic, odată cu redeschiderea portului Odesa. Schimbarea a dus la diminuarea veniturilor întreprinderii și, implicit, la întârzieri tot mai mari la plata salariilor angajaților.
La începutul anului 2025, CFM a sistat rutele Chișinău-Bender și Bălți-Rogojeni „din cauza situației financiare dificile”. Astfel, Chișinău–Ungheni a rămas unicul tren local care mai circulă în R. Moldova.
Pentru a reanima activitatea întreprinderii de stat și a reduce riscul de falimentare a acesteia, din rezerva de stat au fost alocate patru loturi de motorină pentru CFM, fiecare a câte 250 de tone.
În luna septembrie, Calea Ferată din Moldova anunța că înregistrează o evoluție „vizibil pozitivă” și că în lunile iulie și august 2025 restanțele salariale au scăzut de la 7-8 luni la patru luni.



