Chișinăul - oraș sufocat de un număr necontrolat de autoturisme. Soluțiile propuse autorităților
În capitală apar tot mai multe autoturisme, iar infrastructura urbană aproape că nu mai face față numărului mare de mașini. Potrivit expertului economic, Veaceslav Ioniță, Chișinău este un exemplu clasic al unui „oraș sufocat de un număr necontrolat de autoturisme”, iar primele măsuri care ar putea rezolva această problemă este introducerea unei taxe de parcare și subvenționarea transportului public.
Potrivit lui Veaceslav Ioniță, în prezent, autoturismele din Chișinău ocupă peste 25% din suprafața destinată transportului. Acest indicator include doar autoturismele, fără transport public sau alte vehicule.
Situația actuală și comparația cu alte municipii:
- În municipiile cu cea mai mică densitate de autoturisme, precum Ceadîr-Lunga, Comrat și Hâncești, autoturismele ocupă doar 1% din suprafața urbană destinată transportului.
- În Chișinău, însă, situația este alarmantă: dacă în 2015 autoturismele ocupau 18,3% din această suprafață, astăzi ele ocupă deja 25,8%. Practic, o pătrime din spațiul urban destinat transportului este acoperit de mașini.
Impactul asupra orașului:
Din cauza acestei densități, din trei benzi de circulație, două sunt transformate spontan în parcări, blocând circulația normală. De fapt, municipiul Chișinău este un exemplu clasic al unui oraș sufocat de un număr necontrolat de autoturisme, constată expertul economic.
Soluții propuse:
Acum doi ani, experții de la IDIS „Viitorul” au propus Consiliului municipal Chișinău introducerea unei taxe de parcare pentru toate locurile publice din oraș. Acești bani ar putea fi redirecționați integral către subvenționarea transportului public, susține Veaceslav Ioniță.
- În primul an, această taxă ar putea genera cel puțin 100 milioane lei anual, iar în al doilea an suma ar putea ajunge la 200 milioane lei anual.
- Această măsură ar descuraja utilizarea excesivă a autoturismelor și ar încuraja cetățenii să opteze pentru transportul public.
Exemplul Tokyo:
În Tokyo este imposibil să vezi mașini parcate pe străzi, iar numărul de autoturisme pe cap de locuitor este cu 35% mai mic decât în Chișinău. De ce? Pentru că peste 93% din necesitățile de deplasare ale locuitorilor sunt asigurate de transportul public.
Concluzie:
Densitatea autoturismelor în Chișinău a devenit o provocare majoră. Potrivit lui Veaceslav Ioniță, autoritățile trebuie să aprobe măsuri concrete pentru a recăpăta controlul asupra orașului și a-l elibera de sufocarea cauzată de autoturisme.
Veaceslav Ioniță susține că introducerea unei taxe de parcare și subvenționarea transportului public ar putea fi un prim pas vital: „Fără aceste măsuri, riscul de a rămâne blocați într-un oraș complet imobil crește alarmant”.
Potrivit datelor Agenției Servicii Publice, în anul 2024, în R. Moldova au fost înmatriculate peste 88 de mii de vehicule, în anul 2023 - 90.616 vehicule, iar în 2022 - 85.188 vehicule.