„Calea Ferată e o afacere sau un serviciu de interes public?”. Oleg Tofilat explică de ce a lăsat șefia CFM

„Calea Ferată e o afacere sau un serviciu de interes public?”. Oleg Tofilat explică de ce a lăsat șefia CFM
Sursa foto: Calea Ferată din Moldova

La aproape o săptămână după ce a demisionat din funcția de șef al Căii Ferate din Moldova (CFM), Oleg Tofilat a venit cu precizări în privința motivelor care l-au determinat să ia această decizie. Fostul șef al CFM se arată „profund îngrijorat” de continuitatea activităților întreprinderii de stat și susține că instrumentele corporative, de care dispune administratorul CFM, nu sunt suficiente pentru a asigura condițiile necesare.

„Sunt necesare cel puțin două condiții pentru a o asigura (n.red. activitatea CFM): lichiditate - activele circulante trebuie sa depășească obligațiunile curente cu 2-3 luni; proficiență operațională - veniturile anuale să fie superioare cheltuielilor. Instrumentele corporative, de care dispune administratorul CFM, nu sunt suficiente pentru a satisface aceste condiții. Măsurile ce se impun - capitalizarea, garantarea creditelor, vânzarea activelor ne-operaționale, eșalonarea obligațiunilor fiscale, alocările bugetare anuale pentru infrastructură și transport călători - sunt la latitudinea factorilor de decizie politici. Și ele nu vin nici în timpul, nici în măsura necesară”, explică Tofilat într-o postare publicată pe Facebook.

Al doilea factor invocat de către Tofilat, care ar fi stat la baza deciziei sale de a demisiona, este „incoerența viziunilor privind riscurile, prioritățile și acțiunile între politic și corporativ”.

„Calea Ferată e o afacere sau un serviciu de interes public? Altfel zis trebuie să se întrețină de sine stătător sau să aibă contribuții de la buget? În viziunea mea, circa 20% din veniturile sectorului feroviar trebuie să vină din buget. La moment e 0. Astfel orice reducere a cererii de transport duce la dificultăți în achitări. Ce e prioritar în reforma feroviară, forma sau conținutul? E important sa livrăm cât mai repede divizarea întreprinderii sau să asigurăm modernizarea guvernanței corporative și mecanisme de piață pentru a spori competitivitatea transportului feroviar?”, se întreabă fostul șef al Căii Ferate.

Concomitent, Tofilat are o dilemă în legătură cu „independența decizională a administratorului CFM în activitățile sale”.

„În ce măsură poate decide asupra tarifelor, logisticii operaționale, cooperării cu mediul de afaceri? E necesar de coordonat orice pas cu consiliul de administrație, fondator, minister, guvern sau pot fi stabilite împuterniciri clare și un sistem de notificare și raportare? În domeniul corporativ este esențial să poți adopta decizii repede și consecvent, altfel ești irelevant și necompetitiv”, menționează acesta.

Urmăriți-ne și pe canalul nostru de TELEGRAM

Al treilea motiv care l-ar fi determinat pe Oleg Tofilat să demisioneze este „lipsa oricărei protecții față de ingerințele adverse ale „justiției” și „organelor de control”. Potrivit acestuia, rapoartele din ultimii cinci ani de la inspecția financiară oscilează între „inept și criminal.

„Am contestat vehement prestația mizerabilă a inspectorilor din martie 2023 - la conducerea inspecției financiare, la Ministerul Finanțelor, la Parlament. Am solicitat audieri publice a „constatărilor”, am solicitat anularea prescripțiilor abuzive - zero efect până azi. Prestația organelor de securitate și anchetă o găsesc execrabilă, în cei aproape trei ani cât am condus CFM. Nu știu dacă doar la CFM e așa, dar am impresia că organele fac totul pentru a complica și compromite lucrul meu ca administrator și nimic pentru a mă susține în revitalizarea întreprinderii”, precizează ex-directorul CFM.

În aceeași ordine de idei, Oleg Tofilat spune că, începând cu anul 2021, a formulat sesizări privind „atacuri concertate” asupra sa, a colegilor săi și a raportat „cazuri concrete de riscuri și activități nocive”, acțiuni care, potrivit lui, nu ar fi avut vreun efect.

„Și atunci când întreprinderea se află în pericol, iar managerul și factorii superiori de decizie nu pot agrea o viziune comună de remediere - consider că un manager responsabil este obligat să-și prezinte demisia. Așa este corect pretutindeni pe mapamond. Voi prezenta un raport de activitate în curând - și chiar sunt mândru de reușitele CFM din ultimii trei ani”, a conchis Tofilat.

Amintim că, Oleg Tofilat a demisionat din funcția de șef al CFM pe 29 ianuarie curent. Atunci, acesta a evitat să comunice motivul demisiei și a anunțat că va reveni ulterior cu un mesaj.

Oleg Tofilat a fost desemnat directorul instituției în 2021 și a preluat funcția într-o perioadă în care datoriile CFM depășeau jumătate de miliard de lei. Anterior, acesta a fost consilierul fostului ex-premierului Aureliu Ciocoi, în domeniul Transporturilor și Infrastructurii.

Oleg Tofilat a demisionat din funcția de șef al Căii Ferate din R. Moldova
UPDATE 15:29 Calea Ferată din Moldova (CFM) a anunțat că luni, 29 ianuarie 2024, Oleg Tofilat, a depus cererea de demisie la Agenția Proprietăți Publice (APP). Instituția a precizat că acesta „va continua exercitarea atribuțiilor sale întru asigurarea activității operaționale normale a întreprinderi…