Autoritățile susțin că aprovizionarea aeroportului cu combustibil rămâne stabilă până la sfârșitul lui noiembrie
Aprovizionarea Aeroportului Internațional „Eugen Doga” - Chișinău cu combustibil rămâne stabilă până la sfârșitul lunii noiembrie. În paralel, autoritățile analizează scenarii alternative, care urmează să fie puse în aplicare după includerea grupului Lukoil pe lista sancțiunilor impuse de SUA și Marea Britanie. Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, și premierul Alexandru Munteanu au dat asigurări în acest sens înaintea primei ședințe a noului Guvern, transmite Teleradio-Moldova.
„R. Moldova a format din start un grup de lucru care monitorizează îndeaproape, pentru că vorbim despre un importator de produse petroliere, benzină, motorină și gaz lichefiat în R. Moldova cu o pondere foarte mare din piață. (…) El este și unic importator și vânzător de produse petroliere pentru aeroportul din Chișinău, în plus el este deținătorul cu drept de proprietate privată a infrastructurii de la aeroportul Chișinău, care se ocupă de depozitare, păstrare și de încărcarea avioanelor”, a explicat ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea.
Potrivit oficialului, în prezent, alimentarea aeronavelor se desfășoară în regim obișnuit.
„Nu există niciun pericol de a rămâne aeroportul fără lichid. Până la sfârșitul lunii, nu există nicio problemă”, a menționat Bolea, recunoscând că dependența de un singur furnizor reprezintă o vulnerabilitate.
La rândul său, premierul Alexandru Munteanu a declarat că Guvernul analizează diferite opțiuni în privința situației de la aeroport.
„Discutăm situația, fiindcă nu putem adopta decizii pripite peste noapte. (…) Aeroportul din Chișinău este poarta țării. Nu putem să lăsăm aeroportul fără aprovizionare. (…) În cel mai apropiat timp, vom comunica soluțiile”, a afirmat prim-ministrul.
Pe 22 octombrie, Biroul pentru Controlul Activelor Străine (OFAC) al Departamentului Trezoreriei SUA a anunțat sancțiuni care vizează principalele companii petroliere ruse - Rosneft și Lukoil. Măsura va intra în vigoare la data de 21 noiembrie.
A doua zi, reprezentanții companiei Lukoil-Moldova au fost invitați la discuții cu Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE). Atunci, ministrul Energiei, Dorin Junghietu, a declarat că nu există riscul ca R. Moldova să rămână combustibil, având în vedere că marea majoritate a produselor petroliere sunt importate din România.
Ulterior, pe 29 octombrie, Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC) anunțase că urmărește îndeaproape situația și că operațiunile de alimentare cu combustibil ale aeronavelor se desfășurau „în regim normal”.
Teleradio-Moldova notează că Lukoil deține circa 110 stații de carburanți în R. Moldova și operează infrastructură de stocare și distribuție, inclusiv facilitățile de alimentare cu combustibil pentru aeronave pe teritoriul Aeroportului Internațional „Eugen Doga” - Chișinău. În prezent, compania furnizează 100% din kerosenul utilizat de aeroport, prin subsidiara Lukoil-Moldova, care deține și propriile rezervoare pentru combustibil de aviație.



