Votat! Buletinele de identitate și permisele de conducere vor fi disponibile în format digital

Votat! Buletinele de identitate și permisele de conducere vor fi disponibile în format digital
Colaj ziar.md

Buletinele de identitate, permisele de conducere și certificatele de înmatriculare vor fi disponibile în format digital. Aceste documente în format digital vor putea fi utilizate prin intermediul aplicației guvernamentale integrate a serviciilor electronice. Nu este clar când anume vom putea beneficia de aceste servicii electronice, în contextul în care Agenția de Guvernare Electronică încă lucrează să la dezvoltarea aplicației.

Parlamentul a votat, în ședința din 8 noiembrie, în lectura a doua un Proiect de stimulare a utilizării serviciilor electronice. Potrivit autorilor inițiativei, buletinul de identitate digital al cetățeanului R. Moldova va fi un act de identitate generat pe telefonul sau tableta titularului și va conține un set de date preluate în regim automatizat și în timp real din profilul persoanei din Registrul de stat al populației și, suplimentar, un identificator electronic (cod QR).

Urmăriți-ne și pe canalul nostru de TELEGRAM

„Respectivele documente în format digital vor fi utilizate prin intermediul aplicației guvernamentale integrate a serviciilor electronice. Agenția de Guvernare Electronică, cu suportul financiar al Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare, lucrează la dezvoltarea aplicației, care va asigura accesul utilizatorului la toate serviciile electronice în baza identității electronice personale”, anunță Parlamentul.

De asemenea, proiectul va mai reglementa posibilitatea de a depune online solicitarea de înmatriculare a mijloacelor de transport și livrarea prin serviciul guvernamental de livrare (MDelivery) a certificatelor și plăcuțelor de înmatriculare.

Totodată, se propune introducerea obligației notarului de a depune, prin intermediul unui serviciu electronic, la Agenția Servicii Publice, cererea de înregistrare a actului juridic autentificat sau a contractelor de vânzare-cumpărare și a altor documente conexe bunurilor imobile.

„După efectuarea înregistrării, se va expedia în mod electronic notarului și titularului dreptului certificatul electronic privind înscrierile în registrul bunurilor imobile. Modificările legislative au scopul de a securiza tranzacțiile autentificate de către notari în privința bunurilor imobile și a exclude necesitatea interacțiunii cetățenilor cu ASP-ul”, susțin autorii proiectului.

Proiectul mai propune ca reproducerea pe hârtie sau pe alte suporturi materiale a informațiilor din registru să conțină un identificator electronic unic (cod QR, cod de bare, cod digital), care va permite verificarea electronică a autenticității documentelor.

Alte modificări legislative prevăzute se referă la posibilitatea Guvernului de a stabili costuri distincte pentru serviciile prestate electronic și cele la ghișeu; excluderea necesității prezentării obligatorii a dovezii semnăturii electronice la documentele depuse prin intermediul Programului integrat de gestionare a dosarelor, verificarea urmând a se realiza în mod automatizat; acces gratuit la toate capitolele din Monitorul Oficial în format electronic etc.