UNESCO recomandă o limită de vârstă pentru inteligența artificială în școli: „Poate provoca daune și prejudicii”
UNESCO cere guvernelor să „reglementeze rapid” utilizarea instrumentelor de inteligenţă artificială (AI) în învățământ, inclusiv prin creșterea limitei de vârstă în cazul elevilor. Organizația cu sediul la Paris a publicat joi, 7 septembrie, primul Ghid global privind AI generativă în educație și cercetare.
Agenția ONU s-a expus pe seama faptului că autorităţile publice nu ar fi pregătite să gestioneze problemele etice legate de integrarea programelor de inteligenţă artificială în şcoli.
Organizaţia avertizează că înlocuirea pedagogilor cu astfel de programe ar putea afecta bunăstarea emoţională a copiilor, aceștia din urmă devenind vulnerabili la manipulare.
„Inteligența artificială generativă poate fi o oportunitate extraordinară pentru dezvoltarea umană, dar poate provoca daune și prejudicii. Nu poate fi integrată în educație fără angajamentul public și fără garanții și reglementările guvernamentale. Ghidul UNESCO va ajuta factorii de decizie și profesorii să întrebuințeze mai eficient potențialul AI, în interesul elevilor”, a declarat directoarea generală a UNESCO, Audrey Azoulay.
În recomandarea sa, UNESCO afirmă că instrumentele AI au potenţialul de a ajuta copiii cu nevoi educaţionale speciale, generând, de exemplu, subtitrări. Totuși, există o condiție - ca profesorii, utilizatorii şi cercetătorii să contribuie la proiectarea instrumentelor, iar guvernele să reglementeze utilizarea acestora.
Ghidul UNESCO nu recomandă o vârstă minimă pentru elevi, însă notează că ChatGPT nu poate fi folosit, conform propriilor condiţii, de către copiii sub 13 ani. Potrivit raportului, mai multe voci susţin creşterea vârstei până la 16 ani.
Programele AI generative accesibile publicului larg s-au înmulţit de la sfârşitul anului 2022, când ChatGPT, creat de start-up-ul californian OpenAI, şi-a demonstrat capacitatea de a genera eseuri, poezii şi conversaţii coerente pe baza unor întrebări succinte.