Serviciile raionale și municipale de asistență psihopedagogică vor fi finanțate din bugetul de stat
Serviciile raionale și municipale de asistență psihopedagogică nu vor mai fi finanțate din bugete locale. Parlamentul a votat în lectura a doua un proiect care prevede acest lucru. Legea va intra în vigoare la 1 ianuarie 2025.
Potrivit documentului, urmează a fi realizat transferul finanțării serviciilor raionale și municipale de asistență psihopedagogică de la bugetele locale la bugetul de stat.
Proiectul de modificare a legislației a fost elaborat în urma unei analize realizate de Guvern în cadrul proiectului privind activitatea asistenței psihopedagogice din R. Moldova, care a evidențiat mai multe disfuncționalități și vulnerabilități în domeniu.
„Un prim aspect negativ constatat se referă la caracterul discreționar al deciziei privind instituirea serviciilor raionale/municipale de asistență psihopedagogică (SAP). Până la modificările din acest an, Guvernul recomanda, dar nu impunea consiliilor raionale/municipale instituirea SAP, situație ce punea în pericol crearea acestor servicii esențiale pentru sistemul de învățământ, în funcție de decizia organelor administrației publice raionale/municipale”, se stipulează în nota informativă.
Urmăriți-ne și pe canalul nostru de Telegram
De asemenea, a fost evidențiată o uniformizare eronată în stabilirea efectivului-limită de personal al SAP la nivel de raion, fără a lua în considerare numărul real de copii, familii, instituții și cadre didactice asistate.
„Un alt aspect negativ identificat este insuficiența resurselor alocate pentru realizarea calitativă a misiunii Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică (CRAP). Resursele (umane, materiale, de timp) sunt insuficiente în raport cu complexitatea și amploarea atribuțiilor, iar misiunea este formulată prea larg, ceea ce conduce la implicarea permanentă a CRAP în activități suplimentare fără a avea resursele necesare”, au precizat autorii proiectului.
Totodată, s-a constatat că reglementările structurilor de asistență psihopedagogică nu oferă perspective clare și precondiții pentru dezvoltarea și asigurarea calității activității acestora.