Premierul cere revizuirea deciziei cu privire la creșterea tarifului pentru parcare la Aeroportul Chișinău: Este greșită

Premierul cere revizuirea deciziei cu privire la creșterea tarifului pentru parcare la Aeroportul Chișinău: Este greșită
Sursa foto: Shutterstock

Premierul Dorin Recean a solicitat, luni, 7 august, revizuirea taxei cu privire la creșterea tarifului pentru parcare la Aeroportul Internațional Chișinău, de la 10 la 20 de lei per oră, spunând că decizia este una greșită.

Șeful Guvernului susține că decizia Aeroportului Internațional Chișinău de a crește prețul parcării este greșită.

Problema mașinilor parcate pe termen lung, care blochează accesul pentru parcarea de scurtă durată pentru familii și pasageri, poate fi rezolvată altfel.

Am solicitat revizuirea acestei decizii”, a declarat premierul.

Solicitarea vine după reacțiile acide privind dublarea taxei pentru parcarea la Aeroportul Internațional Chișinău.

„În contextul valului de critici în spațiul public privind prețul parcării auto din Aeroportul Internațional Chișinău vin cu argumentele și clarificările de rigoare. În ultimii 30 de ani, veniturile aeroportului erau alcătuite după cum urmează 90-92% – tarife aeroportuare, și doar 8-10% venituri non-aeroportuare – parcare, Terminal VIP, locațiune, etc. Evident că cu o astfel de pondere a veniturilor din taxe aeroportuare, scăderea acestora, pentru a crea aeroportul atractiv pentru companii low-cost devine imposibil. Amintesc că din 1 iulie 2023 taxa de modernizare a fost redusă cu 50%, din 01.01.2024, taxa de modernizare va fi exclusă total, iar pe ultima fază de promovare este Incentive Policy care va crea posibilitatea de a avea reduceri chiar și de la taxele micșorate, de încă 50 %. Creăm condiții pentru low-cost. De asta are nevoie societatea și economia națională”, a argumentat administratorul Aeroportului Chișinău, Constantin Vozian.

El susține că că înlocuirea echipamentului și sistemului vechi din parcare ar putea ajunge până la 300 de mii de euro.

Media Asociației Internaționale a Transportatorilor Aerieni (IATA) arată că în aeroporturile eficiente, coraportul între veniturile aeroportuare și cele non-aeroportuare este 75%/25%. Cum este posibil acest lucru? Simplu – tarife aeroportuare joase (pentru a favoriza low-costeri) și parcare scumpă, cafea scumpă, locațiuni de spații în terminal scumpe, apă potabilă scumpă și tot ce este în afară de zbor este scump. Dau asigurări – aceasta este unica practică internațională, profesionistă, care urmează să crească atractivitatea aeroportului pentru companii avia. Pe care toți ni le dorim – cetățenii, sfera afacerilor și nu în ultimul rând aeroportul. Sunt deschis să argumentez fiecare acțiune ce ține de activitatea aeroportului. Lucrăm onest și transparent, pentru că altfel nu avem șanse”, a argumentat Vozian.

Aeroportul Internațional Chișinău a trecut oficial în gestiunea statului începând cu data de 28 martie. Anunțul a fost făcut de președinta R. Moldova, Maia Sandu, subliniind că reîntoarcerea aeroportului  este „un rezultat al luptei împotriva corupției”.