Marja comercială la vânzarea produselor petroliere va fi majorată cu șase bani din 1 ianuarie
Marja comercială specifică la comercializarea cu amănuntul a produselor petroliere principale de tip standard pentru primul semestru al anului 2025 a fost majorată. Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a aprobat decizia în cadrul ședinței din 27 decembrie.
Noua marjă, stabilită la nivelul de 3.24 lei/litru, marchează o creștere de 0,06 lei/litru față de cea anterioară. Potrivit explicațiilor ANRE, majorarea marjei comerciale a fost influențată de evoluția indicelui prețurilor de consum din ultimele șase luni (iulie-decembrie 2024).
Astfel, în perioada ianuarie-iunie 2025, formula utilizată de ANRE pentru calculul zilnic al prețurilor maximale de comercializare a produselor petroliere va include următoarele marje totale:
Urmăriți-ne și pe canalul nostru de Telegram
- 3,34 lei/litru pentru benzină;
- 3,35 lei/litru pentru motorină.
Aceste valori includ și o contribuție suplimentară de 0,10 lei/litru pentru benzină și 0,11 lei/litru pentru motorină, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1064/27.12.2023 care reglementează implementarea schemei de obligații în domeniul eficienței energetice.
De asemenea, începând cu 1 ianuarie 2025, prețurile de comercializare a carburanților vor include treptat noile cote ale accizelor stabilite în Anexa nr. 1 din Codul fiscal, care prevăd o creștere de:
- 578,16 lei/tonă pentru benzină;
- 243,28 lei/tonă pentru motorină.
*Marja comercială specifică la comercializarea cu amănuntul a produselor petroliere principale de tip standard include toate cheltuielile operatorilor din piață cu importul și comercializarea produselor petroliere, cum ar fi: cheltuieli de transport și de asigurare până pe teritoriul R. Moldova (inclusiv marja rafinăriei), cheltuielile de manipulare și depozitare, toate celelalte cheltuieli pe teritoriul R. Moldova aferente vânzării cu amănuntul a carburanților (salarii, uzura mijloacelor fixe, leasingul operațional etc.), precum și un eventual profit care poate fi obținut de către companii, în condiții de aplicare a principiului de eficiență în activitate.