Mai puține hârtii, mai mult timp pentru copii. Ministerul Educației suspendă controalele externe în școlile din țară
Începând cu 1 ianuarie 2024, procesul de evaluare externă a instituțiilor de învățământ general din țară va fi suspendat pentru o perioadă de un an. Măsura face parte din primul pachet de de debirocratizare, lansat luni de către Ministerul Educației și Cercetării (MEC) și care vine să lupte cu problema „excesului de hârtii”.
„Dacă doriți, este vorba de un moratoriu pus pe controale timp de un an de an zile. [...] Agenția Națională ANACEC nu va mai desfășura controale externe în instituțiile de învățământ. Vor avea jumătate de an la dispoziție pentru a regândi modul în care evaluează școlile și a propune noua variantă a metodologiei, mai simplă, mai clară, care să evalueze într-adevăr ceea ce ne interesează, dar nu hârtii”, a declarat ministrul Educației Dan Perciun în timpul unei conferințe de presă.
Potrivit lui Perciun, „excesul de hârtii” din educație solicită de la cadrele didactice foarte mult timp și le lasă mai puține resurse pentru lucrul nemijlocit cu elevii.
„Din analiza pe care am desfășurat-o până acum, aceste controale externe rareori aveau rezultatele scontate. Erau foarte mult axate pe verificarea existenței documentației și mai puțin răspundeau la întrebarea dacă se face educație de calitate în instituția respectivă. Nu includeau observarea procesului educațional/asistarea la ore, nu țineau de finalități - în ce măsură elevii cunosc sau dezvoltă competențele pe care ar fi trebuit să le dobândească în procesul educațional”, a explicat Dan Perciun.
Urmăriți-ne și pe canalul nostru de TELEGRAM
În primul pachet de măsuri se regăsește și simplificarea Nomenclatorului tipurilor de documentație școlară și rapoarte în învățământul general. La modul practic, se reduce numărul actelor și modul de verificare sau aprobare al acestora.
Printre noile prevederi se numără excluderea aprobării proiectelor didactice de lungă durată/zilnice de către directorul instituției sau directorii adjuncți, precum și excluderea raportului semestrial/anual statistic la disciplina școlară predată.
„Asta este prima etapă. Ea mai are un ultim element și anume aprobarea până la final de an a planificării didactice pe termen lung. Vom aproba un model la minister pentru proiectele didactice pe termen lung, pe care le făceau cadrele didactice. Grupurile de lucru încheie procesul de elaborare. Le vom pune la dispoziția tuturor cadrelor didactice și acestea vor avea posibilitatea să le reutilizeze sau să le facă de la zero”, a conchis ministrul Educației.
A doua etapă e procesului de debirocratizare a instituțiilor de învățământ urmează să aibă loc în prima jumătate a anului 2024, iar Ministerul își propune să elaboreze atunci și proiecte didactice zilnice centralizate.
Potrivit MEC, prevederile celor două pachete le vor permite pedagogilor să dispună de suficient timp pentru a se axa pe cel mai important element din procesul educațional - adică pe copil.