Mai mulți consumatori debranșați au primit facturi mari pentru energia termică. Explicația Termoelectrica

Mai mulți consumatori debranșați au primit facturi mari pentru energia termică. Explicația Termoelectrica
Imagine simbol. Sursa foto: Shutterstock

Directorul general interimar al Termoelectrica, Iurie Razlovan, a venit joi cu mai multe clarificări în privința metodei de facturare a căldurii în blocurile din Capitală. Se întâmplă la o zi distanță după ce ministrul Energiei, Victor Parlicov, a declarat că mai mulți consumatori debranșați de la sistemul centralizat de încălzire au fost „surprinși și deranjați” de mărimea facturilor la energia termică.

„Termoelectrica sau alt furnizor de energie termică nu ia mai multă sau mai puțină energie, în dependență de cum este distribuită factura în bloc pe apartamente. Termoelectrica are un control la branșament la intrare în bloc, la peretele blocului. Toate facturile adunate în bloc trebuie să rezulte indicațiile contorului de la branșament”, a precizat Iurie Razlovan.

Potrivit directorului general interimar al Termoelectrica, toate apartamentele, mai ales cele debranșate, trebuie să contribuie într-o măsură oarecare la încălzirea locurilor de uz comun din blocul de locuit. Mai exact, este vorba de casa scării, etajul tehnic și subsolul. De asemenea, trebuie să fie luate în calcul și coloanele care tranzitează apartamentele.

„Un lucru nou care apare în metodologie este necesitatea și obligativitatea de a asigura în apartament 18 grade, deci apare noțiunea Q18. ... O familie cu un apartament cu două - trei odăi pleacă în vacanță. Are un cazan propriu, deci este debranșată de la sistemul centralizat. Închide cazanul și pleacă în vacanță. Peste două săptămâni când revine, în apartament sunt 16 grade. De unde a venit căldura asta? A fost o contribuție comună. Prin urmare, dacă ești debranșat, trebuie să asiguri o cantitate de energie care mențin 18 grade”, explică Razlovan.

Cei patru factori care au contribuit la majorarea facturilor

  • Tariful

La majorarea facturilor la energia termică pentru lunile noiembrie-decembrie 2023 au contribuit mai mulți factori. Unul dintre cei mai principali este majorarea tarifului, spune Iurie Razlovan.

„În 2022 - 2023 tariful a fost 2.854. Până la finele anului, am avut tariful în vigoare de 3.267. Deci diferența de tarif este destul de simțitaore. Asta și influențează mult la creșterea facturilor, atât la cei conectați, cât și la cei debranșați”.
  • Compensațiile oferite de guvern/gradul de vulnerabilitate acordat
„Anul ăsta, compensațiile sunt mult mai targetate, mai amănunțite. Anul trecut, apartamentele debranșate, aproximativ 25.000, toate integral au fost atribuite la cel mai înalt grad de vulnerabilitate, le-a fost oferită o compensație maximală. Anul acesta, aproximativ 16.000 din ele probabil că nici nu s-au conectat pe platformă, deci nu beneficiază de compensații”, explică Iurie Razlovan.
  • Primăria municipiului Chișinău nu a acordat nicio compensație
„Alt factor este că anul acesta am fost informați de Primărie că din varii motive nu a oferit compensații deloc. Dacă până acum erau pături vulnerabile, care erau ajutate de Primărie, anul ăsta nu s-a oferit la compensațiile niciun leu”, adaugă reprezentantul Termoelectrica.
  • Aplicarea coeficientului Q18
„Ultimul aspect care influențează factura, la cei debranșați în special, este Q18. Dacă vedem de la partenerii noștri cum ar fi Moldovagaz sau Premier Energy că nu a fost consum de energie, atunci, bineînțeles, se calculează Q18. Sistemele de gestionare a informației de la Moldovagaz, Premier Energy și de la noi sunt diferite. Din start am văzut ca multe lucruri nu cad cap în cap. Îndemnul este ca cei care au facturi să le prezinte cat mai urgent la Termoelectrica și Termoelectrica va lua imediat va face o recalculare a consumului energetic”.

Ce pot face consumatorii care consideră ca factura este greșită, eronată sau cifra nu este justificată?

„Trebuie să sesizeze neapărat Termoelectrica: printr-o scrisoare la ghișeul unic, prin linia de telefon 447 447 sau numărul direct 1300. Plus, este adresa de e-mail anticamera@termoelectrica.md și îndemn lumea să folosească posibilitatea asta, pentru că este mult mai ușor și mult mai repede. La fiecare petiție vom oferi un răspuns cat mai bine argumentat”. a îndemnat Iurie Razlovan.

În cazul în care se va demonstra că cetățenii au achitat pentru factura de încălzire termică mai mult decât trebuia, consumul energetic va fi recalculat în factura următoare.