„Inclusiv ridicarea permisului pe viață”. Grosu cere sancțiuni mai dure în cazul șoferilor ce încalcă legea

„Inclusiv ridicarea permisului pe viață”. Grosu cere sancțiuni mai dure în cazul șoferilor ce încalcă legea
Sursa foto: Andrei Mardari/NewsMaker

Președintele Parlamentului, Igor Grosu, a cerut sancțiuni mai dure pentru șoferii care încalcă legea, primordial pentru cei vitezomani sau care conduc în stare de ebrietate. Solicitarea a fost înaintată în debutul ședinței plenare din 7 septembrie, urmare a accidentelor rutiere din ultima perioadă, soldate cu morți și răniți.

În contextul ultimelor tragedii produse pe traseele naționale, speakerul Igor Grosu Grosu a cerut membrilor Comisiei parlamentare securitate națională, apărare și ordine publică să analizeze posibilitățile de înăsprire a legislației, inclusiv ridicarea permisului de conducere pe viață.

„O combinație între vitezomani și beți sau separat, dar finalul e tragic, pentru că pierdem vieți omenești. E o tragedie pentru toți. Rog să organizați audieri la care să fie invitate toate instituțiile statutului responsabile. Am văzut din analizele jurnaliștilor că unii nu sunt la prima ispravă, dar cumva trec prin justiție ca prin unt și n-au nicio treabă și apoi repetă. Haideți să ne gândim la niște sancțiuni mai drastice. Lasă-l să fie pieton sau pasager pe viață. Nu se poate abține, nu se poate controla, nu înțelege cât este de grav să te urci beat la volan, să rămână fără permis pe viață. De făcut așa ca domnii judecători să nu poată interveni”, a declarat Grosu.

El s-a referit și la legislația din România, reiterând solicitarea privind înăsprirea legii și precizând că sunt căi posibile pentru acest lucru.

„Am văzut că și în România că este o discuție foarte activă la acest subiect, Legea „Anastasia”. Haide-ți să vedem ce putem face, dar noi putem, slavă Domnului, și de introdus reguli dure. Pe viață să devină pasager. O să fie mai bine și pentru el, și pentru cei din jur”, a adăugat speakerul.

Președintele Comisiei parlamentare de profil, Lilian Carp, a precizat la 8 septembrie, începând cu ora 10:00, în Parlament vor avea loc dezbateri publice la acest subiect, apoi va fi propus spre dezbatere și aprobare un proiect de lege care să prevadă sancțiuni mai dure pentru șoferii care încalcă Regulamentul Circulației Rutiere (RCR).

„Organizăm audieri publice privind siguranța rutieră pentru perioada 2020-2023, pentru a face o comparație cu anii precedenți dacă sunt mai multe sau mai puține accidente. Avem o situație în care și unii angajați ai structurilor de forță sunt implicați. Să vedem dacă în raport cu anii precedenți acest lucru este în creștere sau descreștere. Dar cel mai important este că subiectul dat este mult mai complex. El începe cu cei de la școala auto, care nemijlocit sunt implicați în acte de corupție. Nu toți, desigur. Vrem să facem o analiză și aici. Am avut și anumite intervenții a Centrului Național Anticorupție (CNA) (...) Mâine vom face aceste dezbateri pentru a scoate în evidență probleme și lacune care sunt și în legislație și o să venim cu un proiect de lege, în urma dezbaterilor și consultărilor pe care le vom avea mâine”, este replica lui Carp.

Solicitarea din luna februarie

În februarie 2023, Igor Grosu a solicitat elaborarea unei inițiative legislative care să sancționeze mai dur și să descurajeze comportamente și accidente similare celui produs pe 5 februarie, în urma căruia o tânără de 25 de ani a rămas fără ambele picioare.

Accidentul

O tânără de 25 de ani coborâse din mașină după un accident și încerca să scoată triunghiul de semnalizare din portbagaj pentru a-i avertiza pe alți participanți la trafic, deoarece mașina în care se afla a fost lovită de alta, iar în acel timp a fost lovită de un alt automobil pe podul din sectorul Botanica al Capitalei. Marcelei  Paladi i-au fost amputate ambele picioare.

După mai multe luni de la accident, Marcela a învățat din nou să meargă, după ce a primit proteze finale.

Noile modificări din 1 iulie

Șoferii care depăşesc viteza admisă cu mai mult de 60 km/h rămân fără permisul de conducere pe loc, pe o perioadă de 150-180 zile.  şi suspendare dreptul de a conduce de la 60 la 75 zile.

Principalele prevederi:

Depăşire cu 80 km/h şi mai mult — amendă 3.750-5.000 de lei, 7 puncte de penalizare şi suspendare dreptul de a conduce de la 90 la 105 zile.

Depăşire repetată în timpul unui an calendaristic, cu 40-60 km/h — amendă 5.000-7.500 de lei, 6 puncte de penalizare şi suspendare dreptul de a conduce de la 90 la 120 zile.

Depăşire repetată în timpul unui an calendaristic, cu 60 km/h şi mai mult — amendă 7.500-10.000 lei şi suspendare dreptul de a conduce de la 150 la 180 zile.