Exporturile de cereale moldovenești, blocate de cozile lungi de la granița cu România

Exporturile de cereale moldovenești, blocate de cozile lungi de la granița cu România
Sursa foto: stirileprotv.ro

Blocajul pentru exportul de alimente în regiunea Mării Negre îi afectează pe fermierii din R. Moldova, considerați coloana vertebrală a economiei moldovenești. După ce Rusia a pus capăt inițiativei pentru cereale din Marea Neagră și a început să vizeze navele și porturile ucrainene, marea a devenit brusc o zonă periculoasă.

Astfel, la vama dintre R. Moldova și România se formează cozi kilometrice de camioane ucrainene, care fug din calea războiului, preferând rutele pe uscat. Tot în aceste cozi, petrec multe zile și tirurile cu produse agricole din R. Moldova.

Euronews, citat de G4media, scrie că blocajul pentru exportul de alimente în regiunea Mării Negre îi afectează și pe fermierii moldoveni, deoarece pentru ei a devenit mai greu să descarce cereale.

Potrivit sursei citate, toată lumea vrea să își scoată producția din țară în orice mod posibil, astfel încât exportatorii moldoveni nu pot concura cu cerealele ucrainene ieftine. Din 2022, țările exportatoare de cereale ale R. Moldova au scăzut de la 25 la 14.

„Ucrainenii au stocuri substanțiale de la recolta din 2022, iar ei sunt și în mijlocul recoltei din 2023”, a explicat în septembrie un fermier moldovean, Alexei Micu, potrivit sursei citate.

În consecință, piața moldovenească este inundată. Agricultura în R. Moldova devine din ce în ce mai dificilă, dar nu doar aici – în regiunea Mării Negre. Micu a prezis că mulți se vor îndrepta spre faliment în următorii ani.

Ucraina alimentează o mare parte din țările în curs de dezvoltare prin intermediul Inițiativei pentru cereale din Marea Neagră. Până în această vară, porturile ucrainene au funcționat la maximum pentru a trimite alimente celor care au nevoie.

Din iulie, toate mărfurile trebuie să fie transportate pe uscat, iar R. Moldova oferă unul dintre primele porturi sigure, Giurgiulești, pentru acești șoferi. Călătoria acestor șoferi nu se termină aici. Ei trebuie să conducă până în România, în portul Constanța, unde cerealele sunt transportate pe nave mari.

Grigore Baltag, analist economic la Ministerul Agriculturii de la Chișinău, citat de Euronews, a explicat că peste 90% din tranzitul de cereale și semințe oleaginoase prin Moldova are loc la Giugiulești. Pentru că vămile românești nu au decât un spațiu limitat pe partea lor de graniță, șoferii trebuie să aștepte în R. Moldova. Astfel, la graniță se formează cozile kilometrice din tiruri care așteaptă și șapte zile la granița cu România.