Aviația moldovenească: Aproape 500 de aeronave sunt dirijate de 46 de controlori. Cauzele crizei
În ultimii 9 ani, R. Moldova a pierdut jumătate din controlorii de trafic aerian. Unii au plecat peste hotare atrași de salarii mai mari, alții au renunțat din cauza bolilor profesionale. Cei rămași spun că lucrează peste program pentru a acoperi deficitul de personal, riscând să facă greșeli fatale.
Pe 1 iunie 2023, R. Moldova găzduia summit-ul Comunității Politice Europene. Pe Aeroportul Internațional Chișinău aterizau, unul după altul, avioanele delegațiilor străine, iar securitatea zborurilor era asigurată de o echipă de controlori ai traficului aerian, care ghidează navele din spațiul aerian al R. Moldova.
Potrivit Europa Liberă, cu câteva zile înainte de eveniment, 40 din 46 de controlori semnau o cerere de intenție de a pleca în demisie. Dacă într-adevăr demisionau, nu ar fi avut cine să dirijeze toate acele aeronave ale delegațiilor oficiale, care s-au reunit într-un sat din raionul Anenii Noi pentru a discuta problemele politicii europene.
Conducerea țării și MoldATSA, o întreprindere de stat destinată pentru utilizarea spațiului aerian și deservirea traficului aerian, au fost informate despre intențiile controlorilor și le-au promis că lucrurile se vor schimba.
Aproape 500 de aeronave sunt dirijate de 46 de controlori
Numărul controlorilor de trafic aerian este în continuă descreștere și s-a redus aproape în jumătate din anul 2014, când activau 86 de controlori, până la 46 rămași în 2023.
În 2020, MoldATSA avea 66 de controlori de trafic aerian, care dirijau peste 10.000 de avioane (aterizare/decolare) pe an. În 2021 au rămas tot atâția, în timp ce numărul avioanelor a crescut cu peste 60%, până la 17.000. La începutul anului 2022, întreprinderea avea 66 de controlori, iar la sfârșitul anului - 63.
Potrivit sindicatului de ramură, în 2023, întreprinderea a rămas cu 46-49 de controlori. MoldATSA spune, însă, că are 59 de controlori.
Calculele arată că, dacă în 2020 cei 66 de controlori dirijau în medie 161 de aeronave pe an, în 2023 aproape 500 de aeronave sunt dirijate de 46 de controlori.
„Cine va răspunde pentru un accident, ferească sfântul!?”
Fostul controlor Dorin Plugaru este acum pilot de aeronavă. El povestește că la MoldATSA, „se lucrează haotic, controlorii sunt scoși din programul normal să acopere deficitul de personal”.
„Asta este periculos, este nesigur. Nu poate un om care nu se odihnește corespunzător să fie responsabil de siguranța a sute de pasageri”, spune Dorin Plugaru.
MoldATSA și AAC confirmă că numărul controlorilor este în descreștere și afirmă că personalul pleacă din cauza reducerii veniturilor și a traficului aerian deservit.
În răspunsurile oferite Europei Libere, administrația MoldATSA și AAC susțin că, pentru a ameliora situația, au decis să „optimizeze” și să „utilizeze mai eficient numărul de controlori disponibili”, modificând „configurația pozițiilor operaționale active și structura elementelor spațiului aerian”.