Alegerile locale din 5 noiembrie: Care sunt cele mai frecvente abuzuri comise de fracțiunile politice

Alegerile locale din 5 noiembrie: Care sunt cele mai frecvente abuzuri comise de fracțiunile politice
Sursa foto: CEC

Desemnarea candidaților înainte de termenul legal, activități de promovare cu tentă electorală înainte de startul oficial al campaniei și abuz de resurse administrative. Acestea sunt doar câteva dintre încălcările depistate de experții Asociației Promo-LEX, în cadrul primului Raport de monitorizare a scrutinului local general din 5 noiembrie 2023.

Potrivit calendarului electoral, procedura de desemnare a candidaturilor pentru funcțiile elective urmează să înceapă pe 6 septembrie 2023 pentru candidații la funcții elective din APL de nivel II, și 26 septembrie 2023 – pentru nivelul APL I.

„Contrar acestui calendar, MO Promo-LEX a identificat, doar pentru primăria mun. Chișinău, cel puțin 13 partide politice (PPPO, PDCM, PACE, PAS, LOC, CUB, PPPDA, PL, PSDE, PSRM, CC, MRM, PCRM) care au declarat public cine sunt reprezentanții care vor fi înscriși în cursa electorală pentru funcția de primar. Concomitent, alți doi lideri de partid au anunțat că intenționează să candideze la funcția de primar al mun. Chișinău – Ion Ceban (MAN) și Vasile Costiuc (PPDA)”, se arată în raportul Promo-LEX.

Aceleași abateri au avut loc și în municipiului Bălți, unde a fost constatată intenția lui Nicolae Grigorișin (PS) de a candida la funcția de primar. Iar pentru unele APL de nivelul I, cel puțin 6 partide (PAS, PACE, PDCM, PPR, CC și PSDE) și-au anunțat public persoanele înaintate pentru funcția de primar.

Conform Programului calendaristic aprobat de CEC, campania electorală pentru toți concurenții electorali urmează să înceapă cu 30 de zile înainte de ziua votării, adică la 6 octombrie 2023, dată din care concurenții electorali vor avea dreptul să desfășoare agitație electorală.

„MO Promo-LEX a observat, până la prezentarea raportului, activități de promovare cu tentă electorală a potențialilor candidați în cazul a 4 partide (PAS, PSRM, PSDE, PPPDA). Cele mai utilizate tipuri de activități au fost: amenajarea de corturi stradale nominale, distribuirea de flyere și de ziare nominale și promovarea pe rețele de socializare. În cazul PAS, în urma sesizării de către un partid politic, CEC a aplicat avertisment și a atras atenția asupra necesității respectării legislației electorale”.

Totodată, Promo-LEX a constatat utilizarea abuzivă a resurselor administrative prin efectuarea cheltuielilor din bugetul public în scopul obținerii capitalului politic în cazul a două autorități publice de nivelul II: Primăriei mun. Chișinău și Primăria mun. Bălți. În ambele cazuri, au fost elaborate materiale informative neplanificate, cu tentă vădit electorală, care pot fi tratate drept rapoarte de activitate ale APL.

Acest lucru contravine Legii cu privire la publicitate, care prevede că mesajele de interes public nu pot conține informații privind realizările manageriale și/sau obiectivele realizate de entități din sectorul public.

Abateri ce țin de utilizarea resurselor administrative au fost semnalate și în cazul fracțiunii PSRM, care a distribuit ziarel de promovare a candidatului la funcția de primar al mun. Chișinău, în care și-a asumat meritele pentru numeroase activități implementate la nivelul Consiliului Municipal Chișinău pe bani publici.

La 5 noiembrie, în R. Moldova vor avea loc alegeri locale generale în toate unitățile administrativ-teritoriale de nivelul I și de nivelul II, cu excepția localităților din stânga Nistrului și a municipiului Bender. În cadrul scrutinului urmează să fie aleși 898 de primari și 11 058 de consilieri locali.