Activitatea în bază de patentă, înlocuită cu un regim fiscal simplificat. Soluții pentru comercianții cu amănuntul

Activitatea în bază de patentă, înlocuită cu un regim fiscal simplificat. Soluții pentru comercianții cu amănuntul
Sursa foto: Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării

Din 1 iulie 2023, activitatea în bază de patentă este înlocuită cu un regim fiscal simplificat – activitatea independentă. Astfel, toți cei care fac comerț cu amănuntul în piețe sau unități comerciale au obligativitatea de a trece la acest regim fiscal.

Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării (MDED) a identificat mai multe soluții care să le permită comercianților să-și continue activitatea și să treacă mai ușor peste procesul de tranziție. Printre acestea sunt granturi nerambursabile pentru procurarea aparatelor de casă, instruiri tehnice, majorarea plafonului de vânzări, dar și cel mai mic impozit pe venit din Europa,

Potrivit MDED, activitatea independentă oferă mai mult suport din partea guvernului, dar și numeroase avantaje pentru dezvoltarea afacerii:

– perioada de valabilitate este nelimitată – nu necesită reînnoirea în fiecare an;

– plafon de vânzări majorat – 1,2 milioane de lei anual

– cel mai mic impozit pe venit din Europa – 1% din venitul din vânzări;

– grant nerambursabil în valoare de 10.000 de lei din partea Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA) (pentru procurarea aparatului de casă și nu numai);

– scutirea de plata taxelor locale – taxa pentru amenajarea teritoriului, taxa pentru unitățile comerciale/prestări servicii;

– fără evidență contabilă, arhivare și raportare către stat – Serviciul Fiscal de Stat va recepționa datele privind vânzările în timp real;

– transparența calității mărfurilor și serviciilor – garantată prin eliberarea bonurilor de casă consumatorilor.

ODA recepționează cereri de compensare a cheltuielilor suportate de deținătorii de patentă

Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului a anunțat că în perioada 1 iulie-31 august 2023 va recepționa cereri pentru compensații din partea deținătorilor de patentă care trec la activitatea independentă. Solicitarea compensației de pâna la 10.000 lei per beneficiar se efectuează prin depunerea online a unei cereri tipizate de compensare, însoțită de documente confirmative privind cheltuielile suportate, prin intermediul formularului electronic care poate fi completat aici. https://compensare.oda.md/#/

Solicitantul de compensație care nu dispune de semnătură electronică calificată sau optează pentru o altă modalitate de depunere a cererii, poate solicita prestarea serviciului respectiv în cadrul centrelor unificate de prestare a serviciilor publice sau al subdiviziunilor teritoriale ale Serviciului Fiscal de Stat.

Cheltuielile eligibile pentru compensare:

1)  cheltuielile privind procurarea și instalarea echipamentului de casă și control cu memorie fiscală sau soluțiile digitale aferente acestora;

2)  cheltuielile privind amenajarea locului de desfășurare a activității (mobilier, suporturi de prezentare, obiecte și sisteme de iluminat, materiale de construcție, echipament de etichetare, tipărire și copiere);

3)  cheltuielile aferente procurării de mijloace fixe necesare pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă.

Potrivit MDED, compensațiile se vor acorda în termen de 30 de zile de la acceptarea cererii pentru cheltuielile suportate începând cu 1 ianuarie 2023. Decontarea cheltuielilor vor fi efectuate de către ODA prin intermediul Serviciului guvernamental de plăți electronice (MPay).

Pentru informații suplimentare, sunați la numărul de telefon +373 (22)22 57 99.

Cum treci de la patentă la activitate independentă?

Pentru a înregistra activitatea independentă, comercianții trebuie să depună o cerere la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat în a cărui rază teritorială de deservire își are adresa de domiciliu. Tot atunci vor putea să-și înregistreze noul echipament de casă și control procurat în prealabil, care va fi compensat ulterior de către stat, prin intermediul Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA).

„Aparatul de casă va fi conectat automat la platforma de Monitorizare electronică a vânzărilor administrată de către SFS, iar persoana va fi scutită de prezentarea dării de seamă cu privire la impozitul pe venit și obligația de a ține evidență contabilă sau arhivă”, anunță MDED.

Pentru înregistrare vor fi prezentate:

– buletinul de identitate;

– documente care confirmă statutul de persoană asigurată în sistemul public de asigurări sociale;

– documente care confirmă statutul în sistemul asigurărilor obligatorii de asistență medicală (pensionarii beneficiază de facilități, fiind scutiți de plată pentru polița de asigurare).

Companiile care comercializează echipamentele de casă au obligația să instruiască și să consulte comercianții privind utilizarea aparatelor. Mai multe detalii despre proces pot fi aflate pe www.sfs.md sau la numărul de telefon 080001525.

Potrivit datelor oferite de Serviciul Fiscal de Stat, la finalul anului 2022 erau înregistrate circa 2000 de activități independente, în timp ce numărul patentelor pentru activitatea de comerț cu amănuntul este de aproximativ 5000.