Abilități și competențe sociale pentru copiii din centrele de plasament și părinții acestora
Asociația Obștească PRODOCS a realizat pe parcursul anului 2023 activități pentru și împreună cu 110 copii din 8 Centre de plasament. Beneficiarii proiectului sunt copii separați de părinți, inclusiv copii victime a violenței, neglijării, exploatării și traficului și, după caz, copii cu divizibilități accentuate și medii, cu vârsta cuprinsă între 4 și 18 ani, din raioanele: Anenii Noi, Drochia, Fălești, Glodeni, Hâncești, Telenești, Ștefan Vodă.
În afara cifrelor raportate, fiecare copil care ajunge să crească și să se dezvolte într-un Centru de plasament are o istorie unică și deseori niște aripi frânte de poverile prin care au trecut, de lipsa de atașament și uneori de neglijarea propriilor părinți. Această călătorie, presărată cu provocări, devine un mecanism esențial de transformare, oferindu-le nu doar instrumente pentru a naviga prin tumultul vieții, ci și o ancoră puternică în imprevizibilul ocean al existenței. Pentru a le facilita zborul, în cele 8 centre de plasament partenere Asociației PRODOCS se desfășoară activități de dezvoltare a abilităților sociale (comunicare, negociere, rezolvarea problemelor, cooperare și lucru în echipă, educația pentru sănătate, educația financiară, siguranța în lumea reală și virtuală) și de orientare în carieră.
Dezvoltarea acestor aptitudini le oferă copiilor în situații vulnerabile din centre de plasament o punte caldă și sigură către conexiuni umane autentice. În fiecare pas al acestei călătorii, copiii învață că încrederea, empatia și capacitatea de a comunica nu sunt doar cuvinte într-un dicționar, ci bazele pe care se poate clădi o realitate nouă și plină de speranță. Prin dezvoltarea abilităților sociale, acești mici luptători devin arhitecții propriei lor reziliențe. În această poveste de transformare, fiecare prietenie înseamnă mai mult decât simpla prezență: este o șansă de a învăța cum să fii de ajutor și cum să primești ajutorul. Prin fiecare prieten câștigat, copiii învață că nu sunt singuri și că pot conta pe ceilalți când nu au destule resurse să reușească singuri.
Pentru copiii în situații de risc, dezvoltarea abilităților sociale nu este doar un curs necesar al vieții, dar exprimarea vie că există și alte modele de interacțiune fără violență, marginalizare sau discriminare. Prin fiecare prietenie, prin fiecare lecție de comunicare și prin fiecare moment de empatie, copii în situații vulnerabile din centrele de plasament redefinesc conceptul de forță și curaj. Dezvoltarea abilităților sociale este un avantaj pe termen lung pentru a sparge cercul vicios al dependenței de orice fel.
Părinții copiilor din centrele de plasament sunt frecvent blamați de opinia publică și de autorități că nu își onorează obligațiile părintești.
Trebuie să recunoaștem că profilul părinților este conturat de neglijență, șomaj, consum de alcool și sărăcie. În umbra greutăților și incertitudinilor zilnice, nu reușesc să facă față provocărilor asociate cu rolul de părinte. De cele mai multe ori, nici în familia lor de origine nu au avut un model pozitiv de creștere și educare a copiilor.
Unii părinți recunosc că își doresc să își restabilească drepturile părintești, alții sunt gata să își corecteze comportamentul și atitudinea pentru a nu fi decăzuți, dar nu știu cum ar trebui să parcurgă fiecare pas. În acest caz, dezvoltarea abilităților parentale poate fi o resursă importantă pentru părinții ale căror vieți sunt marcate de provocări dificile și incertitudini accentuate. În miezul acestei lupte, învățarea despre cum să fie părinți mai buni devine un balsam pentru sufletele lor obosite.
Asociația PRODOCS a realizat pe parcursul anului 2023, activități de dezvoltate a Abilităților parentale pentru 70 de părinți ai copiilor din centrele de plasament și membri ai familiilor extinse. Tematicile discutate au ținut de subiecte referitoare la:
- particularități de dezvoltare a copilului;
- crizele la diferite vârste;
- rolurile și responsabilitățile parentale;
- implicarea taților în creșterea și dezvoltarea copilului;
- semnele de pericol pentru viața și dezvoltarea copilului;
- nevoile copilului meu;
- sănătatea, securitatea și igiena copilului;
- disciplinarea pozitivă și
- adolescența ca vârstă a contestației.
La început nesiguri, dar dornici, au descoperit împreună cu moderatorii activităților, că activitățile nu sunt doar un set de instrucțiuni teoretice, dar o călătorie emoțională realizată cu pași mici spre un colț de lumină în viața lor. Pentru acești părinți curajoși, dezvoltarea abilităților este un răspuns la întrebările lor interioare, o direcție în haosul zilnic și o mână caldă în clipele dificile. Fiecare descoperire a unui mod nou de a-și exprima dragostea sau a-și gestiona răbdarea devine o victorie personală pentru ei și extrem de necesară copiilor lor.
Dezvoltarea abilităților parentale devine astfel nu doar un avantaj, ci o comoară de cunoștințe și înțelepciune strânsă cu lacrimi și zâmbete. Prin fiecare pas făcut spre îmbunătățirea relației cu propriii copii, acești părinți învață că înțelegerea și acceptarea sunt cele mai puternice unelte ale unui părinte. Prin dezvoltarea abilităților parentale, ei construiesc punți către inimile copiilor lor și deschid porți către înțelegerea reciprocă și iubire necondiționată.
La atelierele de dezvoltare a abilităților parentale se derulează povești emoționante despre transformare și curaj, despre oameni obișnuiți, care, în ciuda greutăților găsesc puterea de a deveni modele pentru propriii lor copii. Pentru părinții în situații de risc, dezvoltarea abilităților parentale nu este doar un proces, este o poveste cu întrebări care își găsesc răspunsuri, cu copii care contribuie la găsirea soluțiilor și grupuri de profesioniști care pot fi de suport.
Ca urmare a acestui tip de ateliere, avem un tată care și-a revăzut copilul după 12 ani și a recunoscut paternitatea, o familie care a îmbunătățit condițiile de trai pentru ca copiii lor să fie în siguranță, o bunică care a început să-și viziteze nepotul la centrul de plasament și niște mătuși/unchi care în fiecare vacanță iau nepotul la ei în familie. Pași poate nesemnificativi ar spune unii, dar pentru care se depune efort și care aduc zâmbete unor fețe de copii care au uitat să mai zâmbească.
Scurt istoric. Asociația Obștească „PRODOCS” este o echipă de profesioniști din asistență socială, pedagogie, psihologie și drept coordonată de președinta, Cristina Coroban. De 16 ani, „PRODOCS” oferă sprijin copiilor în situație vulnerabilă din centrele de plasament pentru a avea acces la educație de calitate, a se putea integra în societate și pentru a deveni adulți responsabili. Asociația a implementat variate proiecte care oferă suport informațional și consultativ profesorilor, specialiștilor din domeniul asistenței sociale și protecției copilului, prin organizarea atelierelor de lucru, sesiuni de informare și instruire, sesiuni de mentorat cu antrenarea formatorilor și aplicarea metodelor și tehnicilor inovative de abordare în educație.
Activitățile de dezvoltare pentru copii și părinții acestora s-au desfășurat în cadrul proiectului „Incluziunea socio-școlară a copiilor din Centrele de plasament: de la Vulnerabilitate, la Incluziune”, în baza unor ghiduri cu instrucțiuni practice elaborate prin proiect, destinate specialiștilor din sistemul de protecție a copilului. Proiectul este implementat de Asociația Obștească PRODOCS cu suportul financiar al Fundației pentru Copii Pestalozzi, care promovează incluziunea socială și educațională a copiilor aflați în situație vulnerabilă prin implicarea tuturor actorilor comunitari în crearea unui mediu socio-școlar sigur pentru dezvoltarea fiecărui copil. Cooperarea intersectoriala se consolidează prin participarea la evenimente comune și implicarea actorilor locali pentru garantarea interesului superior al copilului.
Acesta este un articol publicitar (P).